کابل اعلام حریق

کابل اعلام حریق

از مهم‌ترین عناصر در سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق، کابل اعلام حریق را می‌توان نام برد. همان‌طور که می‌دانید امروزه بکار گیری سیستم‌های اعلام و اطفای حریق یک امر ضروری در ساختمان‌ها به شمار می‌آید، چون مانع از گسترش آتش می‌شود و می‌تواند تا حد بسیار زیادی از خسارت‌های مالی و جانی بکاهد.
کابل مناسب برای اعلام حریق چه خصوصیاتی دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که کابل مناسب سیستم اعلام حریق باید در برابر حرارت مستقیم و شعله آتش، در یک بازه زمانی مشخص مقاومت داشته باشد. باتوجه به استانداردهای کابل میزان حرارت و زمان قابل‌ تحمل کابل، متفاوت است. این کابل‌ها در زمان آتش‌ سوزی، یکپارچگی مدار را حفظ کرده و به کار خود ادامه می‌دهند. از سیم و کابل نسوز در همه‌ی سیستم‌های اعلام و اطفا حریق، آژیرها، روشنایی اضطراری و … استفاده می‌گردد.

به‌این‌ترتیب امکان تخلیه ساختمان، سیگنال‌های هشداردهنده و فعال شدن سیستم‌های موردنیاز در شرایط اضطراری به وجود می‌آید. هادی این کابل‌ها از جنس مس است و به‌وسیله‌ی سیلیکون عایق شده است. در برخی کابل‌ها برای جلوگیری از دریافت نویز یک‌ لایه شیلد نیز وجود دارد و نکته‌ی دیگر اینکه، در سیستم اعلام حریق جنس روکش بیرونی کابل مورداستفاده از نوع پلیمرهای ترموپلاستیک و یا LSZH فاقد هالوژن است.

🔶 🔶 🔶 🔶 🔶

مشاهده لیست قیمت سیم و کابل کسری

🔶 🔶 🔶 🔶 🔶

کابل شیلد دار

مشخصات یک کابل اعلام حریق مناسب

لازم است کابل اعلام حریق به‌درستی طراحی، تولید و تست گردد. واکنش کابل در برابر شعله‌های آتش می‌تواند متفاوت باشد، به این دلیل باید عملکرد کابل در موقعیت‌های زیر مورد بررسی قرار بگیرد:

💠 مقاومت در عدم انتشار شعله

اگر سیم و کابل مرغوب نباشند، خود می‌توانند عاملی جهت گسترش آتش‌سوزی باشند. کابل مقاوم در برابر انتشار شعله، در برابر گسترش آتش‌سوزی مقاومت می‌کند، اما این احتمال وجود دارد که کابل به‌طور کامل تخریب گردد و هیچ مداری پایدار نیست. به‌این ترتیب همه‌ی سیستم‌های متصل به کابل کاملاً از مدار خارج می‌گردند. کابل‌های مقاوم در برابر انتشار شعله در حفظ پایداری سیستم تأثیری ندارند، اما برای ممانعت از گسترش شعله مناسب هستند. یکی از متداول‌ترین مواد مورداستفاده برای عایق و پوشش کابل‌های برق عایق پی وی سی است. پی وی سی چون در ترکیباتش کلر دارد، مقاومت بالایی در انتشار آتش از خود نشان می‌دهد و یک سرکوب‌کننده شعله محسوب می‌شود.

💠 ضد حریق بودن

در بخش‌هایی از سیستم که نیاز است در زمان آتش‌سوزی فعال باشند، از کابل‌های اعلام حریق استفاده می‌شود، چون باید در برابر آتش مقاوم باشند و ارتباط بین تمامی تجهیزات با مرکز کنترل حفظ گردد.

💠 عدم تولید گازهای سمی

از مشخصات دیگر کابل که لازم است بیشتر به آن توجه شود، نوع و مقدار گازی است که در زمان آتش‌سوزی تولید می‌گردد. در واقع، در آتش‌سوزی‌ها اغلب قربانیان کسانی هستند که گازهای تولید شده از سوختن مواد، را استنشاق می‌کنند؛ پس کابل اعلام حریق نباید گاز سمی داشته باشد.

💠 کم دود بودن

باید سیلیکون کابل از موادی ساخته شود که دود کمتری تولید کنند.

💠 داشتن فویل و شیلد

در کابل‌های اعلام حریق از پوشش فویلی برای حذف نویزهای محیط استفاده می‌گردد؛ زیرا امواج الکترونیکی محیط نباید روی کابل‌ها اثر داشته باشند.

کابل نسوز

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

بروز‌ترین لیست قیمت سیم و کابل البرز

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

کاربرد کابل اعلام حریق

کابل اعلام حریق در موارد مختلف کاربرد دارد که ازجمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

از این کابل در مدارها جهت حفظ و یکپارچگی مدار استفاده می‌کنند، چون در صورت وقوع آتش‌ سوزی مدارهای الکتریکی سالم بمانند و یکپارچگی آن‌ها حفظ گردد. این کابل‌ها موجب افزایش امنیت سیستم می‌شوند. این کابل‌ها برای محیط‌هایی که از مواد آتش‌زا استفاده می‌کنند، کاربرد دارند. یکی دیگر از کاربردهای کابل اعلام حریق استفاده در سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق است، در این سیستم‌ها به علت‌ عدم سوختن وعدم پخش شعله از کابل اعلام حریق سیلیکونی استفاده می‌گردد.

از مهم‌ترین کاربردهای دیگر کابل ضد حریق، می‌توان به استفاده از آن در سیستم‌های ابزار دقیق و کنترل اشاره کرد. این سیستم‌ها نقش کنترلی داشته و به همین علت نسبت به حریق حساس هستند. برای اینکه بتوانند در زمان حریق به فعالیت خود ادامه دهند باید از کابل ضد حریق استفاده شود؛ همچنین از کابل اعلام حریق در سیستم تلفن و پیجینگ نیز استفاده می‌کنند، زیرا لازم است در زمان حریق سیستم تلفن و پیچ کاملاً فعال و قابل‌دسترس بوده، این سیستم‌ها نقش ارتباطی را بر عهده‌ دارند و فعال بودن آن‌ها ضروری است.

انواع سایز کابل اعلام حریق

استاندارد کابل اعلام حریق

نقش کابل اعلام حریق باکیفیت در سیستم اعلام حریق، خصوصاً در طرح‌های بزرگ و آدرس پذیر، بر کسی پوشیده نیست. تجربه نشان داده، در هر شرایطی از کابل مرغوب دارای تأییدیه معتبر بین‌المللی یا ملی استفاده گردد؛ تا به میزان زیادی از بروز خطاهای احتمالی جهت راه‌ اندازی و بهره‌ برداری جلوگیری شود.
استاندارد کابل اعلام حریق همواره باید مورد توجه قرار گیرند. تاکنون در کشور ما آزمایشگاه ملی در ارتباط با تست مقاومت کابل اعلام حریق ایجاد نشده است. از این‌رو لازم است از قوانین بین‌المللی و آزمایش‌های انجام‌شده به‌وسیله‌ی آزمایشگاه‌های بین‌المللی معتبر، ازجمله LPCB و UL تبعیت کرد، چراکه مؤید استاندارد کابل اعلام حریق هستند. استانداردهای کابل اعلام حریق شامل موارد زیر هستند:

🟡 استاندارد VDE کابل‌های اعلام حریق

🟡 استاندارد EN کابل‌های اعلام حریق

🟡 استاندارد BS کابل‌های اعلام حریق

🟡 استاندارد IEC کابل‌های اعلام حریق

❌ ❌ ❌ ❌ ❌

جدید‌ترین لیست قیمت سیم و کابل پرتو

❌ ❌ ❌ ❌ ❌

کابل نسوز شیلددار

سیستم‌های اعلام حریق آدرس پذیر

تمامی عناصر به‌کاررفته در سیستم‌های اعلام حریق آدرس‌ پذیر مثل آشکارسازها، آژیرها و شستی‌ها به‌وسیله‌ی یک کد یا آدرس مشخص می‌گردند. زمانی که یک دتکتور دچار حریق یا خطا می‌گردد، مشخصات کامل آن مانند زون و محل نصب، کد و نوع قطعه، بر روی صفحه‌ نمایش کنترل پنل اعلام حریق آدرس پذیر، مشاهده می‌گردد.

این سیستم‌ها مشخصات فنی بالاتر و قابلیت‌های زیادتری در مقابل با سیستم‌های متعارف دارند. از ویژگی‌های این سیستم می‌توان به‌سرعت بالای تشخیص حریق، شناسایی محل حریق و نگهداری آسان‌تر و راحت‌تر اشاره نمود؛ همچنین سیستم‌های آدرس‌پذیر این امکان را فراهم می‌کنند که بر روی ورودی‌ها و خروجی نظارت داشته باشید. این سیستم‌ها برای فضاهای با کاربری بزرگ‌تر مثل برج‌ها، ساختمان‌های چندطبقه و مراکز خرید مناسب هستند.

قیمت کابل اعلام حریق

قیمت این تجهیزات با توجه به عوامل مختلف همچون نوع هادی، روکش کابل، نوع شیلد، مقاومت و نوع استاندارد و سایز کابل اعلام حریق متفاوت است و این مواردی بر روی قیمت محصولات اثر مستقیم دارند. از شرکت‌هایی که در تولید باکیفیت این محصول با قیمتی اقتصادی و مقررون به صرفه فعال است، می‌توان به سیم و کابل کسری، سیم و کابل پرتو و سیم و کابل البرز اشاره نمود که برای خرید این محصولات کافیست به سایت فروشگاه آقای برق مراجعه نمایید.

کابل اعلام حریق تک و دو زوجی

خرید کابل اعلام حریق

پیش از خرید کابل اعلام حریق بهتر است به نکاتی همچون ضد حریق بودن، خاصیت‌عدم انتشار حریق، کم دود بودن کابل وعدم وجود دودهای سمی، شیلد و کیفیت و درصد خلوص اولیه توجه داشته باشید تا بر این اساس بتوانید بهترین کابل اعلام حریق ایرانی یا خارجی را خریداری نمایید. شرکت‌های زیادی در زمینه‌ی تولید این محصولات فعال هستند که از بهترین برندها می‌توان به سیم و کابل کسری، سیم و کابل پرتو و سیم و کابل البرز اشاره نمود.

✍️ سخن نهایی

ممنون که ما را تا پایان این مقاله همراهی نمودید؛ نظرات و سؤالات خود را در رابطه با مقاله «کابل اعلام حریق» برای ما کامنت کنید.

نوشته شده در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*