سیم افشان

سیم افشان: سیم‌ها از جنبه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند و این مسئله هم انتخاب بهترین و مناسب‌ترین گزینه را سخت‌تر می‌کند. اگر می‌خواهید انتخاب درست و منطقی داشته باشید، طبیعی است که باید اطلاعات درست و کافی راجع به هر سیم در دستتان باشد. البته راه حل ساده‌تر این است که از افراد متخصص و باتجربه در این حوزه مشورت بگیرید.
یکی از سیم‌هایی که انتخاب آن سخت است سیم افشان نام دارد. این سیم ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به خود را دارد که این مسئله منجر به یکتا بودن آن شده است. هادی مسی برای این سیم در نظر گرفته شده است که عملکرد بسیار بهتری نسبت به هادی‌های آلومینیومی دارد. عمدتا عایق استفاده شده برای سیم‌های افشان از جنس PVC است. بنابراین مانند هر سیم و کابلی از یک هادی مسی یا آلومینیومی و یک عایق تشکیل شده است.
شناسایی این سیم از روی ظاهرش خیلی راحت است چرا که در ساختار داخلی خود رشته سیم‌های متعددی در کنار هم قرار گرفته‌اند. یا این که عباراتی همچون AF و MH روی سطح آن حک شده است.

سیم افشان

کاربرد سیم افشان

کاربرد سیم افشان

انتخاب یک سیم با توجه به کاربردی که دارد صورت می‌گیرد چرا که تنوع سیم و کابل‌ بسیار بالا است. بنابراین برای هر موقعیت و کاربردی از یک سیم منحصر به فرد و مناسب استفاده می‌شود. در این قسمت از مطلب می‌خواهیم از جمله مهم‌ترین کاربردهای سیم افشان را بیان کنیم:

از این مدل سیم به عنوان یک رابط استفاده می‌شود که این رابط منجر به ارتباط درست بین ماشین آلات، داکت‌های زمینی و تابلوهای فرمان می‌شود. اصولا سیمی که برای این کار باید استفاده شود که انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد. اساسا تنها سیم‌هایی که به این اندازه منعطف هستند، سیم‌های افشان هستند.

تجهیزات الکتریکی، اتاق‌های خشک، کلیدها و تابلوهایی که ولتاژ ۷۵۰ ولت دارند از جمله کاربردهای سیم افشان هستند.
کاربرد قابل مشهود دیگر سیم‌های افشان استفاده در سیستم‌های روشنایی و وسایل برقی است برای مثال وسایل تصویری و تلویزیون را می‌توان نام برد. بنابراین می‌توان گفت که این سیم در زمینه‌های مختلف صنعت ساختمان سازی، تاسیسات و وسایل الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیم افشان را بایستی داخل لوله‌ها و یا زیر و روی گچ مورد استفاده قرار دارد و در این موارد محدودیتی در استفاده از آن مشاهده نمی‌شود.

انواع سیم افشان

اساسا سیم‌های افشان با توجه به دو پارامتر ولتاژ و هادی به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام مشخصات فنی منحصر به خود را دارند. سیم‌های منعطف بر اساس نوع هادی که دارند به صورت زیر خواهند بود:
🟢 سیم افشان آلومینیومی
🟢 سیم افشان مسی
🟢 سیم افشان آلومینیومی با پوشش مسی

انواع سیم افشان با توجه به ولتاژی که دارند عبارت‌اند از:

🟢 سیم افشان با ولتاژ ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت: برای سیم‌های افشان از ولتاژ تست متفاوتی بهره می‌برند یعنی برای تست سیم‌هایی با ولتاژ ۳۰۰ تا ۵۰۰ از ولتاژ استاندارد ۲۰۰۰ ولت استفاده می‌شود. کابردهای متفاوتی برای این سیم‌ها وجود دارد برای مثال در زیر یا روی گچ و داخل لوله‌ها کاربرد دارند. البته که داخل لوله‌های خرطومی هم از آن‌ها بهره می‌برند.
🟢 سیم افشان با ولتاژ ۴۵۰ تا ۷۵۰ ولت: برای این مدل سیم از ولتاژ تست ۲۵۰۰ ولت استفاده می‌شود و معمولا آن‌ها را در وسایل الکتریکی یا مناطق خشک به کار می‌برند. برای مثال داخل سیستم‌های روشنایی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سیم افشان آلومینیومی

بر حسب یک سری ملزومات موجود در استانداردهای ملی و بین المللی (IECN ۶۰۲۲۸ و استاندارد ملی شماره ۳۰۸۴۰) جنس هادی افشان فقط از فلز مس تولید می‌شود. بنابراین استفاده از این نوع هادی (هادی آلومینیومی) برای کابل‌های مفتولی و نیمه افشان مجاز است.
افزایش بی‌سابقه قیمت فلز مس تمام مشتریان و حتی تولیدکنندگان را به استفاده و تولید کابل‌های آلومینیومی تحریک کرده است. بنابراین این کابل گزینه مناسبی برای سیستم‌های توزیع و انتقال جریان برق خواهد بود اما استفاده از آن برای سیم کشی داخلی آن هم به عنوان هادی در سیم افشان با مشکلات فنی روبه‌رو می‌شود. فلز آلومینیوم از مقاومت الکتریکی زیادی برخوردار است و احتمال خوردگی این فلز یا اکسید شدن آن در کنار سایر فلزات بسیار بیشتر است. به همین دلیل گزینه مناسبی برای هادی کابل‌های افشان نیست. پس سعی کنید حتی الامکان از سیم‌های افشان با هادی مسی استفاده کنید تا در آینده مشکلی پیش نیاید.

سیم افشان آلومینیومی
سیم افشان ارت

سیم افشان ارت

یک مدل دیگر از انواع سیم افشان موجود در بازار سیم افشان ارت است که معمولا رنگ عایق آن زرد و سبز است. ارت در مهندسی برق از معانی مختلفی برخوردار است که در زمینه صنعت برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمام بدنه دستگاه‌های برقی من جمله خانگی، صنعتی، مخابراتی و… که از جریان برق استفاده می‌کنند توسط یک رشته سیم به سیم اتصال به زمین وصل می‌شوند؛ که در این صورت یک ارتینگ ایجاد می‌شود.
انعطاف‌پذیری سیم‌های افشان به قطر آن‌ها بستگی دارد؛ یعنی به هر اندازه‌ای که این سیم‌ها نازک‌تر باشند انعطاف آن‌ها بیشتر است یا عکس این قضیه برقرار است. این مدل رسانا از سیم‌های به‌هم تابیده شده ساخته می‌شوند که هر کدام از آن‌ها از رشته‌های نازک‌تری تشکیل شده است.
سیم‌های ارت افشان هم انعطاف‌پذیری خوبی دارند و به عنوان یک تجهیز محافظتی در وسایل ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ضخامت عایق سیم افشان

استانداردهای مختلفی برای طراحی و تولید سیم‌های افشان ذکر شده است که بر اساس برخی از آن‌ها ضخامت سیم افشان حدود ۰.۷ میلی‌متر است. برای محاسبه کردن ضخامت عایق بر اساس ضخامت متوسط آن یک فرمول وجود دارد، که بر حسب آن ضخامت متوسط حدود ۰.۵۳ میلی‌است. عایقی که در سیم افشان استفاده می‌شود نباید ضخامتی کمتر از ۰.۵۳ میلی‌متر داشته باشد؛ در غیر این صورت ضخامت کمتر کاملا غیر استاندارد است.

خرید سیم افشان

خرید سیم افشان کار ساده‌ای نیست و باید سیمی را تهیه کنید که مورد تایید استانداردهای ملی و بین المللی باشد که در آینده مشکلی برای شما پیش نیاید. برای خرید این سیم‌ها نوع هادی مسی را به هادی آلومینیومی ترجیح دهید چرا که استفاده از هادی آلومینیومی برای این سیم‌ها مجاز نیست.
با وجود این که با انتخاب هادی مسی هزینه بیشتری پرداخت می‌کنید اما در زمانی طولانی مدت باعث می‌شود که ایمنی شما چند برابر شود و در طول عمر خود کارایی بسیار موثری خواهد داشت. هادی مسی برای سیم‌های افشان بسیار مناسب است و عملکرد فوق العاده‌ای دارد. مورد بعدی که در هنگام خرید سیم افشان باید به آن توجه کنید وزن سیم است. دقت کنید وزن سیم به هیچ عنوان معیار مناسبی برای کارایی و کیفیت سیم‌های افشان نیست.
مورد سوم شرکت تولیدکننده سیم و کابل است یعنی نه تنها باید به قیمت توجه کنید بلکه باید به سابقه شرکت و استانداردهایی که در این زمینه رعایت می‌کند را بررسی کنید. برندهای برتر و معتبر معمولا سیم و کابل‌های با کیفیتی را روانه بازار می‌کنند؛ بنابراین سعی کنید برندهای شناخته شده بازار را تهیه کنید.
برای تهیه و خرید انواع سیم‌های افشان به فروشگاه‌ها و مراکز معتبر مراجعه کنید. پیشنهاد می‌کنیم که برای تهیه این سیم‌ها به فروشگاه اینترنتی آقای برق مراجعه کنید تا علاوه بر کیفیت فوق العاده، قیمت‌های مناسب و رقابتی شامل حال شما شود. این فروشگاه به دو صورت اینترنتی و حضوری پذیرایی حضور گرم مشتریان خود خواهد بود.

خرید سیم افشان

مشخصات سیم افشان

مشخصات مختلفی برای سیم‌های افشان وجود که هم بایستی آن‌ها را بشناسید و هم این که در هنگام خرید به آن‌ها توجه کنید. برای مثال ولتاژ نامی مختلفی برای این سیم و کابل‌ها وجود دارد که باید با توجه به نیازتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.
میزان ضخامت: ضخامت در نظر گرفته شده برای سیم افشان در بازه ۰.۷ میلی‌متر الی ۲.۸ میلی‌متر است.
نوشته‌های حک شده روی سیم: بر حسب استاندارد این نوشته‌ها باید به فاصله کمتر از ۲۷۵ میلی‌متر روی سیم قرار بگیرند. توجه کنید این نوشته‌ها نباید به راحتی از روی سیم محو یا پاک شوند.
میزان مقاومت هادی: مقاومت در نظر گرفته شده برای هادی این سیم‌ها حدود ۱۳.۳ اهم بر کیلو متر است.
قطر مفتول هادی: سیم مفتول داخل سیم‌های افشان متناسب با اندازه قطر سیم تفاوت دارد. به عنوان مثال سیم افشانی با نمره ۱.۵ قطری حدود ۰.۲۵ میلی‌متر داشته باشد.
مقاومت روکش سیم: عایق و روکش سیم دارای مقاومتی هستند که با تغییر دما این مقاومت هم متفاوت خواهد بود. برای مثال برای دمای حدود ۷۰ درجه سانتی‌گراد حداقل مقدار مناسبی که در نظر می‌گیرند ۰.۰۱ مگا اهم ماست.

تاریخ انتشار 1401/06/05