کابل آلومینیوم

کابل آلومینیوم: بدون شک برق یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین کشفیات بشر است. پیشرفت‌های علمی و فناوری‌های امروز دنیا درگرو تولید برق و توسعه و انتقال آن است؛ این را باید بدانید که حتی برای تولید آلومینیوم نیز به برق نیاز است و جالب اینجاست که این فلز وظیفه‌ی انتقال نیرو در فاصله‌های طولانی را دارد، پس می‌توان گفت انتقال برق از وظایف اصلی کابل آلومینیومی است.

در بین فلزات پایه، آلومینیوم رتبه‌ی دوم بعد از فلز مس را دارد که در کابل‌های برق به‌کار گرفته می‌شود. وزن سبک، یکی از خصوصیات فلز آلومینیوم است که موجب گردیده از آن برای خطوط برق فشار قوی در فواصل طولانی استفاده گردد. میزان مقاومت الکتریکی کابل‌ها مسئله مهمی است که باید به آن توجه داشت.

آقای برق

شنبه تا چهارشنبه 9 الی 19 ، پنجشنبه 9 الی 14 در خدمت شما هستیم. جهت پشتیبانی، مشاوره قبل و یا بعد از خرید، ثبت سفارش با شماره زیر در تماس باشید:

سایزواحدقیمت (ریال)
کابل مفتول 50*1متر3.000.000
کابل مفتول 70*1متر4.730.000
کابل مفتول 95*1متر6.430.000
کابل مفتول 120*1متر7.570.000
کابل مفتول 150*1متر9.200.000
کابل مفتول 185*1متر
کابل مفتول 240*1متر15.000.000
کابل مفتول 300*1متر18.540.000
سایزمحصولسایزقیمت
کابل آلومینیوم 6*2'-کابل آلومینیوم 10*2'-
کابل آلومینیوم 16*2'-کابل آلومینیوم 25*2'-
کابل آلومینیوم 35*2'-کابل آلومینیوم 10*4'-
کابل آلومینیوم 16*4'-کابل آلومینیوم 25*4'-
کابل آلومینیوم 35*4'-کابل آلومینیوم 5.16'-
کابل آلومینیوم 25*5'-کابل آلومینیوم 35*5'-
کابل آلومینیوم 16+25*3'-کابل آلومینیوم 16+35*3'-
کابل آلومینیوم 25+50*3'-کابل آلومینیوم 35+70*3'-
کابل آلومینیوم 70*1'-کابل آلومینیوم 150*1'-
کابل آلومینیوم 185*1'-کابل آلومینیوم 240*1'-
کابل آلومینیومی

فروشگاه اینترنتی آقای برق، ارائه دهنده با کیفیت‌ترین سیم و کابل در تهران.

مناسب‌ترین کابل، کابلی است که مقاومت الکتریکی کمتری داشته باشد. در این مقاله سعی داریم به این سؤال پاسخ دهیم که کابل آلومینیومی چیست؟ مشخصات، انواع و کاربرد این کابل را نیز توضیح خواهیم داد. پس با ما تا آخر مقاله همراه باشید.

کابل آلومینیوم از زمان‌های گذشته برای تأسسیسات برق، پست‌های توزیع برق و خطوط انتقال نیرو مورد استفاده واقع می‌شود. جنس هادی این کابل از آلیاژ آلومینیوم است. امروزه استفاده از این نمونه کابل بیشتر شده است و دلیل آن می‌تواند گران‌تر شدن مس نسبت به آلیاژ آلومینیوم باشد. استفاده از کابل‌های مسی به‌تنهایی صرفه‌ی اقتصادی ندارد.

این نکته را باید اضافه کنیم که هادی آلومینیومی و هادی مسی ازلحاظ عملکرد کاملاً به هم شباهت دارند و در خطوط انتقال و توزیع برق به‌کار گرفته می‌شوند. کابل‌های آلومینیومی در سیستم‌های توزیع برق مناطق مسکونی، توزیع برق در خط‌های محلی، خطوط انتقال نیرو در فواصل طولانی و سیم‌کشی درون برخی از هواپیماها و … به‌کاربرده می‌شود.

کاربرد کابل آلومینیومی

مشخصات کابل آلومینیومی

آلومینیوم با رنگ نقره‌ای و خواصی مانند نرمی و جکش‌پذیری به‌عنوان سیزدهمین عنصر در جدول تناوبی در گروه فلزات جای دارد و یکی از فراوان‌ترین عناصر پس از اکسیژن و سیلیکون در پوسته‌ی زمین است. آلومینیوم را از سنگ بوکسیت خارج می‌کنند. به‌علت اینکه واکنش پذیری بالایی دارد، به‌ندرت می‌توان این عنصر را به‌صورت خالص در طبیعت یافت، اما با اضافه‌کردن عناصر دیگری مثل روی، مس، سیلیسیوم به آن می‌توان آلیاژ بهتر و کاربردی‌تر را تهیه‌کرده و در صنایع هوایی، حمل‌ونقل، دریایی به‌کاربرد؛ همچنین به‌علت سبک بودن آن در ساخت هواپیما، کشتی، اتومبیل، راه‌آهن و … استفاده کرد. در صنعت بسته‌بندی و همچنین صنعت ساختمان سازی نیز به‌کار می‌رود.

در صنعت برق و خطوط انتقال نقش بسیار کلیدی و مهم دارد؛ همان‌طور که میدانید کابل‌ها از سه بخش هادی، عایق و روکش تهیه ‌شده‌اند. در کابل آلومینیوم هادی از جنس آلومینیوم است.

هدایت الکتریکی آلومینیوم از مس کمتر است و مقاومت و پایداری آن بیشتر است، اما درنهایت می‌توان با انتخاب صحیح و درست کابل آلومینیوم عملکرد و کارایی این کابل را در صنعت برق افزایش داد.

از نکاتی که برای انتخاب این مدل کابل باید مدنظر قرارداد، ظرفیت آمپری، تعداد رشته، افت ولتاژ، سایز و سطح مقطع کابل و اندازه‌ی تأسیسات شبکه‌ی برق است.

قیمت کابل آلومینیومی بر قیمت کل پروژه تأثیر مستقیم دارد و این تفاوت قیمت‌ها در کابل‌ها بر اساس متراژ و میزان ولتاژ متغیر است. کاملاً روشن و واضح است که کابل‌ها با سایز بالاتر قیمت بیشتر دارند؛ همچنین کابل‌هایی که در ولتاژ بالا به‌کار برده می‌شوند، قیمت بالاتر دارند و به‌طبع، کابل آلومینیومی فشارقوی گران‌تر از کابل آلومینیومی فشار ضعیف است.

انواع کابل آلومینیومی

کابل آلومینیومی از دسته کابل‌هایی است که به منظور سیم‌کشی برق در منازل، شبکه‌های برق و هواپیماها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌های آلومینیومی بانظر به ویژگی‌های الکتریکی، مکانیکی و قیمت به‌صرفه جایگزین مطلوبی برای کابل‌های مسی هستند. آلومینیوم از مس هادی الکتریکی ضعیف‌تری است؛ درنتیجه به ندرت در مصارف کوچک همچون کابل کشی منزل به‌کار می‌رود. کابل آلومینیوم در نقش یک رسانای الکتریکی در محدوه‌ی زمانی قابل توجهی به‌کار گرفته شده است. پس از جنگ جهانی دوم به کارگیری آلومینیوم در شبکه‌های انتقال و توزیع شبکه‌های برق به شدت رونق یافت. ظرفیت این فلز در مقایسه با مس تقریباً نیمی از آن است؛ و می‌تواند جایگزین مطلوبی برای کابل‌های مسی باشد. در مواقعی که سرقت کابل مسی محتمل است، به‌کارگیری کابل آلومینیومی به‌طور کامل مقرون به‌صرفه بوده و راه‌حل مطلوبی خواهد بود. انواع کابل آلومینیومی از قرار زیر است:

کابل آلومینیومی زمینی

کابل آلومینیوم زمینی در زیر زمین به‌کار می‌رود؛ به‌همین علت در ساخت این نوع کابل‌ها نسبت به دیگر کابل‌ها همچون کابل خودنگهدار به علت نوع استفاده، دارای تفاوت‌هایی هستند. ولتاژ نامی کابل آلومینیوم زمینی در بازه‌ی ۰.۶ کیلو وات تا ۱ کیلو وات قرار دارد. کابل آلومینیوم زمینی در مواقعی که به عبور ولتاژ بالا نیاز است، همچون توزیع نیرو و برق‌رسانی، کاربرد وسیعی دارد. علاوه بر این این نوع کابل در نصب ثابت، داخل و خارج تأسیسات در کابل‌کشی‌های زمینی دارای کاربرد بسیاری است. جنس هادی این نوع کابل‌ها مفتول نرم شده است. کابل‌های آلومینیومی زمینی در اندازه‌های گوناگون از قبیل: ۱۰*۲.۱۶*۲.۲۵*۲.۳۵*۲ تولید و روانه بازار می‌شوند.

کابل آلومینیومی زمینی مطلوب‌ترین جایگزین برای کابل‌های مسی است، اما در زمان خرید کابل آلومینیومی زمینی می‌بایست به سطح مقطع و اندازه آن دقت داشت؛ چراکه سطح مقطع این نوع کابل‌ها بایستی از کابل‌های مسی بیشتر باشد. انواع کابل آلومینیومی زمینی عبارتند از:

♦️ نوع اول شامل ۲ رشته هادی رساناست. ولتاژ نامی کابل ۲ رشته آلومینیومی در بازه‌ی ۶۰۰ الی ۱۰۰۰ ولت قرار دارد. کابل آلومینیوم زمینی ۲ رشته از لحاظ قیمت بسیار مناسب است و جنس عایق کابل آلومینیومی ۲ رشته پی وی سی یا … بوده و هادی آن نیز از دو رشته مفتولی آلومینیومی تشکیل شده است. رنگ این نوع کابل‌ها به‌طور معمول به رنگ مشکی است.

♦️ نوع دوم شامل ۳ رشته هادی رساناست. این نوع کابل‌ها در ساخت کابل‌های فشار قوی، فشار متوسط و فشار ضعیف آلومینیومی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
♦️ نوع سوم شامل ۴ رشته هادی رساناست. کابل ۴ رشته آلومینیومی در کابل‌های فشار قوی به‌کار گرفته می‌شود. این نوع کابل‌ها نسبت به دیگر کابل‌های آلومینیومی از قیمت بالاتری برخوردار است.

انواع کابل آلومینیومی

کابل آلومینیومی هوایی

یک نوع از کابل‌های آلومینیومی، کابل آلومینیومی هوایی است. این نوع کابل‌ها در محیط‌های بیرونی همچون دکل و تیر برق استفاده‌ی بسیاری دارند. این نوع کابل‌ها اغلب در مناطق روستایی که دارای تعداد ساختمان کمتری هستند، به‌کار می‌روند. به طور کلی در ساختار این نوع کابل‌ها هادی‌های عایق شده‌ای قرار دارند. این نوع هادی‌ها قادرند سطح ولتاژ ۱ تا ۳۶ کیلو ولت را عبور دهند. در حقیقت هادی آلومینیومی مطلوب می‌بایست در واحد حجم دارای وزن کمتری باشد و همچنین رسانایی الکتریکی بالاتری نیز داشته باشد.
کابل هوایی به سه نوع کابل هوایی AAC، کابل هوایی AAAC و کابل هوایی ACSR دسته‌بندی می‌شود که هر یک کاربرد متنوعی دارند. از لحاظ ظرفیت دمایی، میزان معینی برای این نوع کابل‌ها گزارش نشده است و از نظر قیمت به این علت که هوا به طور معمول در نقش عایق برای آن‌ها به کار می‌رود، قیمت کابل هوایی آلومینیوم مناسب‌تر و مقرون به صرفه‌تر است.

💎 از هادی آلومینیوم در کابل آلومینیومی هوایی AAC، مختص ولتاژهای کم و متوسط استفاده می‌گردد. هادی این نوع کابل آنیل نشده با طول تاب معین و با حفظ استاندارد به یکدیگر تابیده شده تا ساختار محکمی را ایجاد نمایند و در زمان نصب قادر به تحمل نیروهای کششی باشد.

💎 از آلیاژ هادی آلومینیومی در کابل‌های AAAC مختص ولتاژ متوسط و نسبتاً بالا استفاده می‌گردد.

💎 در ساختار کابل هوایی آلومینیوم ACSR، هادی آلومینیوم آنیل نشده همراه با مهار فولادی که با طول تاب معین به دور مفتول پرکربن گالوانیزه پیچیده شده و مختص ولتاژهای قوی هستند.

کابل آلومینیومی افشان

بیشتر کابل‌های افشان از جنس فلز مس ساخته می‌شوند اما فلز مس هزینه بسیاری زیادی را شامل می‌شود. به همین دلیل برخی تولید کنندگاه برای تولید این مدل کابل هم از فلز آلومینیوم استفاده می‌کنند. شاید در این حوزه فلز آلومینیوم نمی‌تواند که مزیت‌های مس را داشته باشد اما در برخی موارد گزینه بسیار مناسبی است.
مقاومت الکتریکی فلز آلومینیوم بیشتر از هادی‌های مسی است اما به مراتب قیمت بهتری دارد. کابل افشان آلومینیومی اگر چه با فلز آلومینیومی ساخته می‌شود اما برای مصارف متعددی همچون انتقال برق شهری کاربرد دارد. این کابل‌ها در دو دسته متفاوت با ولتاژهای مختلفی تولید می‌شوند.
» کابل‌های افشانی که ولتاژ آن‌ها ۳۰۰/۳۰۰ ولت است.
» کابل افشانی که ولتاژ ۳۰۰/۵۰۰ ولت را دارد.
اما توصیه این است که به هیچ عنوان برای تولید کابل‌های افشان از آلومینیوم استفاده نشود چرا که انعطاف‌پذیری مس را ندارد. یعنی بیشترین کاربرد آن برای تولید کابل‌های مفتولی و نیمه افشان خواهد بود.

کابل آلومینیوم فشار قوی

کابل‌های فشار قوی به آن دسته از کابل‌های برقی گفته می‌شود که دارای ولتاژ بالایی هستند و می‌توانند جریان‌های بیش از ۳۰ کیلو وات را از خود عبور دهند. در واقع به کابل فشار قوی، کابل قدرت نیز می‌گویند. آلومینیوم چهارمین فلز رسانا است که از این نوع کابل‌های فشار قوی برای انتقال انرژی الکتریکی در ولتاژ بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل‌های آلومینیومی فشار قوی دارای یک رسانا و یک عایق هستند، و یک سیستم عایق‌بندی کاملی هستند که از لایه‌های نیمه مخروطی و یک محافظ فلزی تشکیل شده‌اند. کابل‌های آلومینیومی فشار قوی را در داخل زمین قرار می‌دهند.

این کابل‌ها باید در برابر شعله، حرارت، موجودات موذی (موش) و اشعه فرابنفش مقاومت خوبی داشته باشند. این نوع از کابل‌ها از هسته‌های فولادی به همراه عایق آلومینیومی ساخته شده است، چون اگر از فلز آلومینیوم برای ساخت هسته‌ی آن استفاده شود، به علت انعطاف‌پذیری آلومینیوم کابل پاره، دچار نقص فنی می‌شود. به همین دلیل کابل‌های ولتاژ بالا را از هسته فولادی می‌سازند تا پاره و کشیده نشوند.

با توجه به اینکه فولاد در رتبه دهم از نظر رسانایی در بین فلزات برخوردار است بنابراین در انتقال جریان به خوبی عمل نمی‌کند. کابل‌های فشار قوی را هم از مس تهیه می‌کنند و هم از آلومینیوم، اما اگر در تولید آن‌ها از آلومینیوم استفاده شود، باید به سطح مقطع آن توجه کرد. در واقع طول برش کابل‌های فشار قوی از یک متر تا چند صد متر می‌رسد. این نوع کابل‌ها تا حدی کوتاه هستند که بیشترین کاربرد آن‌ها در دستگاه‌ها است. با این وجود کابل‌های طولانی‌تر در ساختمان سازی‌ها و یا به عنوان کابل‌های دفن شده در کارخانجات صنعتی برای توزیع برق مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابل آلومینیوم اختر

کابل آلومینیومی فشار متوسط

در حالت کلی کابل فشار متوسط با دو هادی مسی و آلومینیومی بر حسب استانداردهای BS و IEC تولید می‌شود. در رابطه با ساختار این کابل باید بگوییم که به صورت تک رشته‌ای یا سه رشته‌ای در بازار وجود دارند. عایق در نظر گرفته شده برای کابل‌های آلومینیومی فشار متوسط یا نمونه‌های مسی از XLPE است که در برابر عوامل مختلف بسیار مقاوم است.
باید اشاره کنیم که هادی آلومینیومی این کابل‌ها طرح‌های متنوعی دارد که رایج‌ترین آن‌ها هادی تابیده شده با منظم فشرده و یا هادی‌های چند جزئی است. رنج ولتاژی این کابل‌ها از ۶ الی ۳۰ کیلو ولت است و برای تامین برق ساختمان‌های مسکونی و تجاری، مدارهای توزیع صنعتی و… استفاده می‌شوند. کابل‌های فشار متوسط به نوبه خود در انواع مختلفی تولید می‌شوند که تفاوت آن‌ها به ساختار داخلیشان بر می‌گردد. برخی از آن‌ها مسلح هستند و برخی دیگر معمولیند که برای مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. چند نمونه کاربرد کلی این کابل‌ها عبارت‌اند از:
ارتباط میان ترانسفورماتور و سوئیچ گیر در پست‌های فوق توزیع و حتی انتقال
خطوط زمینی توزیع جریان برق
خطوط اختصاصی تامین برق صنایع مختلف و کارخانه‌های بسیار بزرگ
ارتباط میان ترانسفورماتور افزاینده و ژنراتور در نیروگاه‌ها

کاربرد کابل آلومینیومی فشار متوسط

به طور معمول از کابل‌های آلومینیومی فشار متوسط در صنعت، شبکه برق مصرفی و تاسیسات برق استفاده می‌شود. این کابل‌ها به صورت داخلی یا خارجی، زمینی یا کانال کاربرد دارند. کابل‌های آلومینیومی فشار متوسط در خطوط زمینی توزیع برق نیز استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای بسیار مهم این نوع از کابل‌ها استفاده در پست ایستگاه‌های برق متحرک می‌باشد که به طور کلی برای کنده کاری در معدن و همچنین برای تامین برق لازم در تاسیسات صنعتی به کار برده می‌شود. برای ارتباط میان ترانسفورماتور افزاینده و ژنراتور در نیروگاه‌ها از این نوع کابل استفاده می‌شود.

یکی از کاربردهای معمول کابل ولتاژ متوسط در تعمیر و نگهداری است. در حقیقت متخصصان برای تعمیر و نگهداری تجهیزات مختلف در صنعت نیاز به دستگاه‌هایی قابل حمل و متحرک دارند، از این رو از کابل آلومینیومی فشار متوسط برای امکان‌پذیر بودن تعمیر و نگهداری در زمان خرابی و یا آسیب‌های ناشی از طوفان یا بلایای طبیعی استفاده می‌گردد. همچنین این کابل‌ها برای ارتباط میان سوئیچ‌گیر و ترانسفورماتور در پست‌های فوق توزیع و انتقال به کار می‌رود. این نوع کابل در خطوط تامین برق صنایع و کارخانجات بزرگ نیز کاربرد دارد.

جدول جریان مجاز کابل آلومینیومی

هر سایز از سیم و کابل‌های آلومینیومی، با توجه به مقاومت آلومینیوم، بیشینه‌ی جریان مشخصی دارند. با توجه به رسانایی کمتر آلومینیوم نسبت به مس، در سایز یکسان، قطعا جریان مجاز سیم مسی بیشتر از سیم آلومینیومی است.
اطلاع از جریان مجاز و ظرفیت آمپری کابل آلومینیوم، راهنمای کارآمدی جهت انتخاب سایز کابل مورد نیاز است. در واقع هر سایز از سیم، توان انتقال آمپر مشخصی را دارد و در صورت بالا رفتن بیش از حد جریان، دمای هادی کابل بالا رفته و به این ترتیب به هادی و عایق، آسیب وارد می‌شود و این موضوع در صورت تداوم، می‌تواند حتی باعث سوختن سیم نیز شود. به‌طور کلی جریان مجاز عبوری از کابل آلومینیوم، صرفا متاثر از سایز و سطح مقطع سیم نیست و موارد زیر نیز می‌تواند جریان ایمن قابل انتقال سیم و کابل را تا حدودی تغییر دهد:
• طول مسیر و افت ولتاژ
• محل نصب کابل و دمای محیط
• جنس عایق کابل
• مرغوبیت و کیفیت کابل
• مقاومت حرارتی خاک و عمق دفن، در کابل‌های زمینی
• توجه به جریان اتصال کوتاه برای کابل‌های فشار متوسط و قوی
• دقت به فاصله‌ی کابل‌ها از هم در کابل‌های تک رشته‌ای
با توجه به توان و آمپر مورد نیاز و در نظر گرفتن موارد ذکر شده و انتخاب سایز صحیح کابل آلومینیومی، می‌توان بدون نگرانی از خطرات افزایش بیش از حد دما و افت ولتاژ، از آن‌ها استفاده کرد.

کابل دو رشته

سطح مقطعهوا (A)زمین (B)
105168
167089
2594115
35115140
50140165
70180200

کابل سه یا چهار رشته

سطح مقطعهوا (A)زمین (B)
104660
166278
2582100
35100120
50125145
70155175
95190215
120220245
150250275
185285310
240340360
300390410

سه کابل تک رشته در سیستم سه فاز نصب تخت

سطح مقطعهوا (A)زمین (B)
10--
167893
25105120
35130145
50160170
70200210
95245250
120290290
150335325
185380365
240460420
300530475
400640550
500740630

سه کابل تک رشته در سیستم سه فاز نصب مثلثی

سطح مقطعهوا (A)زمین (B)
10--
166784
2591110
35115130
50140155
70175190
95220230
120255260
150295295
185340330
240410380
300470430
400570500
500670570

جدول حداکثر جریان مجاز کابل آلومینیوم فشار ضعیف

در جدول زیر جریان حداکثری مجاز کابل‌های فشار ضعیف آلومینیومی به تفکیک در زمین و هوا و برای کابل‌ها ۲.۳ و ۴ رشته، به آمپر، قید شده است.

 

سطح مقطع/مسافت10501001502002503004005006007008009001000
106845221511976443322
16897236241814129765544
251151125637282219141198766
351401407852393126201613111098
501651651127556453728221916141211
7020020015710578635239312622201716

جدول راهنمایی برای انتخاب کابل آلومینیوم دو رشته بر اساس مسافت و افت ولتاژ

با افزایش طول مسیر و مسافت کابل آلومینیومی، مقاومت سیم بیشتر شده و به این ترتیب افت ولتاژ مقدار قابل توجهی خواهد بود. بنابراین برای اینکه افت ولتاژ در سمت دیگر، از حد معینی بیشتر نشود؛ باید جریان کمتری از بیشینه‌ی جریان قابل انتقال کابل، به کار گرفته شود. یا به عبارت دیگر از کابل ضخیم‌تر با مقاومت کمتر استفاده شود تا افت ولتاژ، کمتر باشد.

معایب کابل آلومینیومی

از معایب کابل آلومینیومی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود

1. هدایت الکتریکی کمتر: این کابل در مقابل کابل مسی مقاومت الکتریکی بالاتر دارد و به‌همین سبب حرکت جریان الکتریکی درون کابل آلومینیومی کمی سخت‌تر است؛ به ‌عبارتی‌ دیگر هدایت الکتریکی در این مدل کابل کمتر است.

2. انعطاف‌ پذیری کمتر: آلومینیوم در مقایسه با فلز مس نسبتاً نرم، منعطف و ضعیف است. برای به‌‌کارگیری آن باید توجه داشت که هنگامی‌که دمای مدار بالا می‌رود، سیم منبسط شده و به درون قسمت‌های خالی اتصالات الکتریکی می‌ریزد.

وقتی‌که جریان الکتریکی از این مدار رد شود، باعث ایجاد فشار می‌گردد که اتصال سیم آلومینیوم را گرم می‌کند و سپس با خاموش شدن برق، آلومینیوم سرد و منقبض می‌شود و سبب به وجود آمدن شکاف‌هایی بین کابل آلومینیوم و اتصال می‌شود. این شکاف خطر خوردگی را زیاد می‌کند.

3. دوام و طول عمر پایین‌تر: آلومینیوم نسبت به مس دوام و مقاومت کمتری دارد و درصورتی‌که در کنار مواد شیمیایی قرار داده شود، زودتر از کابل‌های مسی دچار خوردگی می‌شوند.

4. قابلیت تولید تنها به شکل مفتول: آلومینیوم انعطاف پذیری کمتری نسبت به مس دارد و از آن شکننده‌تر است و تنها به‌صورت کابل مفتولی می‌توان استفاده کرد و فقط برای کابل‌های قدرت و به‌صورت کابل هوایی و زمینی به‌کار گرفته می‌شود و در کابل‌های افشان نمی‌توان از آن استفاده کرد.

سایز کابل‌های آلومینیومی

در حالت کلی انواع کابل آلومینیوم با توجه به تعداد رشته‌ها و نوع سه یا تک فاز بودنشان در سایزهای بسیار مختلفی طراحی و تولید می‌شوند که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.
کابل‌های زمینی آلومینیومی تک فاز در سایزهای متنوعی همچون موارد زیر روانه بازار می‌شوند:

۳۵*۱
۵۰*۱
۷۰*۱
۹۵*۱
۱۲۰*۱
۱۵۰*۱
۱۸۵*۱
۲۴۰*۱
۳۰۰*۱
۴۰۰*۱
۵۰۰*۱
سایز کابل آلومینیومی دو رشته تک فاز عبارت‌اند از:
۱۰*۲
۱۶*۲
۲۵*۲
۳۵*۲
۵۰*۲

سایز‌های کابل آلومینیومی سه فاز عبارت‌اند از:
۲۵+۱۶*۳
۳۵+۱۶*۳
۵۰+۲۵*۳
۷۰+۳۵*۳
۹۵+۵۰*۳
۱۲۰+۷۰*۳
۱۵۰+۷۰*۳
۱۸۵+۹۵*۳
۲۴۰+۱۲۰*۳
سایز کابل‌های سه فاز چهار رشته‌ای آلومینیومی عبارت‌اند از:
۱۰*۴
۱۶*۴
۲۵*۴
۳۵*۴

انواع کابل ۵ رشته آلومینیومی

انواع کابل آلومینیومی ۵ رشته عبارت‌اند از:

کابل ۵ * ۱۶ آلومینیومی

در کابل قدرت ۵ رشته معمولا سه رشته هادی برای فاز و یک رشته برای ارت و یکی دیگر برای نول در نظر گرفته می‌شود. بیشینه جریان مجاز برای این مدل کابل در نصب هوایی ۶۲ آمپر در ۳۰ درجه سانتی‌گراد است و این مقدار برای نصب در زمین ۷۸ آمپر در ۱۵ درجه سانتی‌گراد است. این کابل را بر حسب استانداردهایی همچون IEC ۶۰۵۰۲-۱ و ISIRI ۳۵۶۹-۱ طراحی می‌کنند که رنگ روکش نهایی آن مشکی است. این کابل دارای روکش PVC است.

کابل قدرت ۵ * ۳۵ آلومینیومی

انتقال جریان برق با استفاده از کابل‌های قدرت انجام می‌شود که سایز آن ۵ در ۳۵ است. PVC روکشی است که در این کابل‌ها استفاده می‌شود، از هادی‌های آلومینیومی این کابل به صورت تابیده شده یا تک مفتولی استفاده می‌شود. این مدل کابل ۵ رشته آلومینیومی به نوبه خود در نمونه‌های مختلفی همچون NAYRY RM و NAYY RM و NAYBY RM طراحی می‌شوند.

کابل ۵ رشته آلومینیومی

کابل NAYY RM با سایز ۵ * ۳۵ آلومینیومی

این کابل آلومینیومی هم عایق و روکشی از جنس پی وی سی دارد و سطح مقطع آن ۳۵ میلی‌متر مربع است. قطر خارجی در نظر گرفته شده برای آن ۳۳ میلی‌متر است و وزن تقریبی آن در هر کیلو متر برابر با ۱۴۴۲ کیلو گرم در هر کیلو متر خواهد بود.

کابل NAYBY RM با سایز ۵ * ۳۵ آلومینیومی

این مدل کابل قدرت آلومینیومی سطح مقطعی حدود ۳۵ میلی‌متر با تعداد رشته سیم‌های ۵ عددی است. روکش استفاده شده برای این کابل قدرت آلومینیومی PVC با ضخامت ۲ میلی‌متر است. وزن هر کیلو متر این کابل برابر ۱۶۱۷ است. برای حفاظت بیشتر در این کابل از آرمور استفاده شده است که از جنس فولاد گالوانیزه است.

کابل NAYRY RM با سایز ۵ * ۳۵ آلومینیومی

این کابل دارای عایق و روکشی از جنس پی وی سی است؛ که سطح مقطع در نظر گرفته شده برای آن ۳۵ میلی‌متر مربع با تعداد ۵ رشته سیم است. وزن تقریبی هر کیلو متر این کابل ۱۶۱۷ کیلو گرم در هر کیلو متر است. مقاوم رسانای آن هم در هر کیلو متر در مای ۲۰ درجه سانتی‌گراد و جریان مستقیم برابر است با ۰.۸۶۸ اهم در هر کیلو متر.

مزیت کابل آلومینیومی نسبت به مسی

مزیت کابل آلومینیومی نسبت به مسی

آلومینیوم تقریباً ۶۰٪ هدایت مس را داراست؛ به این مفهوم که در یک مقاومت یکسان، قطر یک هادی آلومینیومی تقریباً ۱٫۲۶ برابر رسانای مس است. علاوه بر این استحکام کششی آلومینیوم در مقایسه با مس کمتر است. بانظر به عوامل مختلف نظیر هزینه، رسانایی، استحکام کششی، وزن و… آلومینیوم دارای مزیتی در برابر مس است. از این رو، آلومینیوم به طور وسیعی برای هادی‌های سربار به‌کار گرفته می‌شود. با اهمیت‌ترین نکته در انتخاب کابل آلومینیوم میزان مقاومت الکتریکی آن بوده که به هر میزان کمتر باشد، بهتر و مناسب‌تر خواهد بود. 

موضوع دوم نیز توجه داشتن به قیمت و صرفه اقتصادی آلومینیوم است که از این نظر قیمت کابل خودنگهدار یا کابل‌های زمینی به‌عنوان انواع کابل آلومینیومی نسبت به سیم‌های مسی بسیار کمتر است. هرچند این نوع کابل‌ها دارای مقاومت بیشتری هستند، اما در مقایسه با فلز مس که بسیار گران قیمت است، ارزان‌تر و در دسترس‌تر هستند.
در این میان فلز نقره نیز مقاومت کمتری در مقایسه با دیگر جنس هادی‌ها دارد، اما به علت قیمت گران به جز در مواقع ویژه استفاده‌ی دیگری در صنعت ندارد. از نظر وزنی نیز میان دو فلز آلومینیوم و مس، کابل‌های آلومینیومی از کابل‌های مسی بسیار سبک‌تر هستند. همین دلیل نیز در قیمت کابل مفتولی مؤثر است. به‌طور کلی در کاربردهای عمومی که امکان به کارگیری هر دو نوع کابل آلومینیومی یا مسی برای فعالیت مد نظر وجود دارد، این دو فلز تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند؛ با این شرط که آلیاژ هر دو نوع استاندارد باشد.

ویژگی‌های کابل آلومینیومی

کابل آلومینیومی هم مثل کابل‌های مسی از ویژگی‌های ممتازی برخوردار است که موجب منحصر به فرد شدن آن می‌شود. چگالی فلز آلومینیوم نسبت به سایر رساناها کمتر است که این خاصیت به طور مستقیم بر وزن کابل تاثیرگذار است و موجب می‌شود که وزن کابل آلومینیومی نسبت به محصولات مشابه که رساناهایی از جنس سایر فلزات دارند، کمتر باشد. درواقع آلومینیوم به راحتی می‌تواند در کابل‌های فشار ضعیف جایگزین مس شود. سبکی وزن این کابل‌ها موجب راحتی حمل و نقل و خطوط هوایی و نصب کابل می‌شود. چرا که افزایش وزن هادی باعث بالا رفتن وزن و قیمت دکل‌های نگهدارنده می‌شود. درباره‌ی به صرفه بودن وقیمت کمتر و ارزان‌تر بودن کابل‌های آلومینیومی هم می‌توان گفت که علاوه بر هزینه، نسبت سرقت این نوع کابل‌ها هم به کابل‌های مسی، بسیار پایین‌تر است و می‌توان به آسانی در همه‌ی مکان‌های عمومی و باز از این مدل کابل‌ها بدون نگرانی از دزدی استفاده کرد.

از کابل‌های آلومینیومی در شبکه تولید و انتقال و دکل برق و در بعضی موارد در سیستم برق هواپیماها به علت وزن کم، استفاده نمود. از دیگر ویژگی‌های کابل آلومینیومی اکسیداسیون سریعتر آن در مجاورت رطوبت و شکنندگی بیشتر آن است. کابل‌های آلومینیومی مقاومت الکتریکی بالایی دارند. در یک رسانایی برابر، مقطع یک رسانای آلومینیومی ۶/۱ برابر مقطع یک رسانای مسی است و این مسئله به این معنا است که کابل آلومینیومی در مقایسه با کابل مسی، مواد حافظ، عایق، پرکننده و روکش بیشتری می‌خواهد. با وجود این باید گفت که ظرفیت یک کابل آلومینیومی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت یک کابل مسی با مقطع یکسان می‌باشد.

ویژگی‌های کابل آلومینیومی

خرید کابل آلومینیومی

برای خرید کابل آلومینیومی لازم است که با اصول و قواعد آن آشنا باشید چرا که این مورد، از جمله مهم‌ترین فرآیندهای پروژه‌های اجرایی و یا ساختمان‌سازی است. با استفاده از کابل‌های آلومینیومی می‌توان جریان برق را انتقال داد و در صورتی که هر گونه مشکلی در این بخش ایجاد شود، عملکرد کل سیستم مختل می‌شود. بنابراین انتخاب کردن بهترین کابل متناسب با محیط و شرایط کار سخت و حائز اهمیتی است.
با توجه به این مسئله که فلز آلومینیوم بهترین رسانا بعد از فلزات گران قیمت است، می‌توان گفت استفاده از کابل آلومنیوم یک انتخاب بسیار مناسب خواهد بود. کابل‌های آلومینیومی که تولید می‌شوند از قیمت مناسب و وزن بسیار سبکی برخوردار هستند به همین دلیل بسیاری از افراد در هنگام انتخاب کابل کابل‌های مسی یا آلومینیومی دچار شک و تردید می‌شوند.
بسیاری از افراد متعقدند که بهترین و مناسب‌ترین کابل، کابل مسی است و زمانی که وزن و قیمت این کابل مشکل ساز می‌شود، بهترین انتخاب کابل آلومینیوم خواهد بود. زمانی که کابل‌های آلومینیوم را به درستی و با دقت زیادی انتخاب و خریداری کنید به هیچ عنوان مشکلی برای شما به وجود نمی‌آید.
در هنگام خرید کابل آلومینیومی بایستی به کیفیت ساخت، برند، نوع کابل، قیمت و… توجه کنید. مزیت این کابل وزن سبک و قیمت مقرون به صرفه آن است که هر خریداری را به خرید آن وسوسه می‌کند. برای خرید این نوع کابل باید به فروشگاه‌های معتبر و یا نمایندگی‌های رسمی مراجعه کنید. فروشگاه آقای برق به صورت اینترنتی و حضوری در خدمت شماست که محصولات با کیفیتی را به شما ارائه دهد.

کابل قدرت ۵ رشته

کاربرد کابل آلومینیوم

کابل آلومینیومی برای رسانای کابل‌های مختلفی استفاده می‌شود که اغلب عملکرد یکسانی ارائه می‌دهند. در واقع این کابل‌ها برای توزیع جریان برق و جابه‌جایی ان کاربرد دارد. این روزها استفاده از کابل آلومینیومی بسیار بیشتر شده است چرا که فاقد عیب‌های سیم مسی هستند و حتی از نظر قیمت هم گزینه‌های بسیار مقرون به صرفه‌خواهند بود. کابل آلومینیومی کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم:
در بسیاری از شبکه‌های انتقال برق خانگی کاربرد دارند.
در خطوط انتقال نیرو و بار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در سیستم‌های توزیع برق محلی هم استفاده می‌شوند.
کاربرد دیگر این سیم و کابل‌ها در فضای داخلی هواپیماها است، چرا که قوی، سبک وزن و منعطف هستند.
در بسیاری از پروژه‌های برقی که ولتاژ ضعیفی دارند، استفاده می‌شوند.
در سیم کشی داخلی برق ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی، تجاری، اداری و… کاربرد دارند.
در سیستم‌های توزیع هوایی، زمینی هم استفاده می‌شوند.

سخن نهایی

برای این که هیچ گونه مشکلی در سیستم پیش نیاید بایستی کابل آلومینیومی را به درستی و با توجه به نیاز خود انتخاب کنید. زمانی که این کابل به درستی انتخاب شود نه خسارت جانی نه مالی به وجود می‌آید. سعی کنید که برندهای برتری را انتخاب کنید لذا کیفیت ساخت محصولات بالاتری دارند. فروشگاه اینترنتی آقای برق یکی از معتبرترین فروشگاه‌های ارائه دهنده انواع کابل‌های آلومینیومی با سایزهای مختلف است؛ که خدمات خود را به صورت حضوری و اینترنتی در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

بروزرسانی در تاریخ 1402/05/08

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*