سیم کشی کولر آبی

سیم کشی کولر آبی

سیم کشی کولر آبی طبق نقشه سیم کشی کولر آبی انجام می شود. به طور کلی کولرهای آبی با توجه به نوع و مدل، روش اتصال مشترکی دارند. اما سیم کشی موتور آنها تفاوت های جزئی دارد.
نمودار سیم کشی کولر آبی روی موتور یا بدنه ترسیم شده است. داشتن این نقشه بدنه موتور 2 مزیت دارد:

💠 راهنمای خوبی برای پیاده‌سازی سیم‌کشی است.

💠 در صورت بروز خطا و مشکل به شناسایی و رفع خطا کمک می‌کند.

سیم کشی برق شامل سیم زمین، سیم خنثی، سیم فاز است. این سیم ها با لوله برق از جعبه توزیع ساختمان به سوی کلید چیلر می روند و سیم فاز مستقیم و بدون واسطه به سوی کلید چیلر می رود. در نهایت، سیم خنثی به ترمینال خنثی در جعبه توزیع می رود. از سیم زمین و سیم های مخصوص پمپ یک انشعاب کشیده می شود و مدار تیز کولر به جعبه اتصال کشیده می شود.

مدار سیم کشی برق کولر آبی

مدار سیم‌کشی برق

اتصال برق کولر آبی با سه سیم سیم 2 وجود ندارد. 5 شامل فاز، نول و زمین می باشد. این سیم ها بین کلید یخچال و جعبه فیوز قرار خواهند گرفت.
در مجرای برق از سوییچ کولر گازی تا جعبه برق واحد 5 سیم وجود دارد. برای راه اندازی سیم های برق از کلید به فیوز سیم برق 1. از 5 در 5 استفاده کنید. مواد سیم سیم است. هر سیم برای موارد زیر استفاده می شود:

در صورتی که ساختمان به سیم ارت مجهز نیست می‌توان از دو کابل برق دارای ۴ رشته سیم و ۲ رشته سیم در کنار ۵ عدد فیش استفاده نمود.

اتصال میان کابل‌ها از طریق فیش‌های مخصوص انجام می‌شود. روی جعبه تقسیم علائم و نشانه‌هایی درج شده است که به نحوه سیم‌ کشی کولر آبی کمک می‌کند. این سیم‌کشی شامل علامت HI روی سیم مشکی و دور تند، علامت COM روی سیم آبی و دور متوسط و علامت LO روی سیم قهوه‌ای دور کند را نشان می‌دهد. از جمله مناسب‌ترین سیم‌ها برای مدار کولر می‌توان به سیم و کابل رادافشان اشاره نمود.

جهت اتصال کابل‌های ۴ رشته‌ای به جعبه تقسیم هر یک از سیم‌های فوق به کولر متصل می‌شوند. در کولر‌هایی که دارای کلید از نوع تمام قطب به صورت چهار پل و سه پل است سیم فاز به پایانه شماره ۱ و سیم پمپ به پایانه شماره ۲ و سیم نول به پایانه شماره ۶ و سیم دور تند به پایانه شماره ۷ وصل می‌شود.

نقشه سیم کشی کولر آبی

ابتدایی‌ترین مرحله نصب کولر آبی، سیم‌کشی کولری است و برای انجام آن بایستی به نقشه سیم کشی موتور کولر آبی با خازن و نقشه سیم‌کشی توجه کرد. نمونه‌های کولری و اسپلیت‌ها برای ایجاد همرفت هوای گرم و سرد سبب شده تا نصب استاندارد این وسایل یک امر ضروری تلقی شود. بعد از مراحل نصب، در زمان عیب‌یابی نیز اولین جایی که مورد بررسی قرار می‌گیرد، مجموعه سیم‌پیچی کولر است.

تکنسین برق به‌عنوان متخصصین این حوزه تماماً به نحوه سیم‌کشی کولر تسلط دارند و ابتدا از سه رشته سیم سایز ۵/۲ برای سیم‌کشی کولر از کلید تا جعبه فیوز آن استفاده می‌کنند. این سیم‌ها یکی برای فاز، دیگری نول و آخرین سیم برای ارت در نظر گرفته می‌شود. برای فواصل میان خود کولر تا کلید آن به یک سیم مفتول ۵/۱ متری نیاز داریم. ۵ حالت این سیم‌کشی میان کلید کولر و خود کولر، نول، تند، کند، ارت و پمپ است.
سیستم برق‌کشی ساختمانی که قسمت ارت نداشته باشد با ساختمانی که دارای این امتیاز است، تفاوت دارد. نوع موتوری که برای این نوع کولرها استفاده شده، سیستم سیم‌کشی کولر را تعیین خواهد کرد. برای موتور تک‌فاز یا سه‌فاز، سیم‌کشی با خازن با بدون خازن انجام می‌شود. زمانی که از سیستم سیم‌کشی با خازن برای موتور کولر استفاده می‌کنند، می‌توانند کانکتور را به موتور متصل کنند و جریان برق را برای راه‌اندازی سیستم، تأمین نمایند. هدف از اجرای سیم‌کشی با خازن، افزایش قدرت گشتاوری و کارایی موتور کولر است.

سیم کشی کولر آبی بر اساس رنگ بندی

سیم کشی کولر آبی بر اساس رنگ‌بندی

یکی از روش‌های سیم‌ کشی کولر آبی بر اساس رنگ‌بندی انجام می‌شود. دو رشته سیم از جعبه فیوز ساختمان به رنگ آبی برای نول و مشکی برای فاز به سمت جعبه کلید کولر کشیده می‌شود. سیم آبی مربوط به پمپ است و سیم مشکی برای فاز است. لذا سیم قرمز رنگ دیگری هم وجود دارد که مربوط به الکتروموتور می‌باشد. از بهترین نمونه‌های سیم و کابل می‌توان به سیم و کابل زاگرس اشاره نمود که برای سیم‌کشی کولر بر اساس رنگ‌بندی گزینه مناسبی هستند.

استاندارد رنگ‌بندی سیم‌ها در سیم‌پیچی کولر اهمیت زیادی دارند. باید توجه کرد که در حین سیم‌پیچی یک کولر، رنگ سبز و یا زرد را در نقش سیم ارت تعریف می‌کنند؛ البته در برخی موارد رنگ کل سیم سبز و زرد نباشد و فقط نواری از این دورنگ به همراه داشته باشد.

فیلم آموزشی سیم کشی کولر آبی

سیم‌ کشی کولر آبی با خازن

سیم کشی کولر آبی با خازن به دلیل افزایش نیروی گشتاور موتور کولر انجام می‌شود. نحوه سیم‌ کشی کولر آبی توسط خازن بسیار ساده است. خازن‌ها به صورت سری به همراه سیم پیچ کمکی در مدار قرار می‌گیرند.
خازن‌ها از نوع الکترولیتی هستند. برای فعال‌سازی آن از یک کلید‌گریز از مرکز برای خارج نمودن سیم پیچ کمکی استفاده می‌شود. در این حالت سیم فاز از یک طرف به سیم پیچ اصلی و از یک سو به کلید‌گریز از مرکز متصل می‌شود. از بهترین نمونه سیم‌ها جهت نصب کولر آبی می‌توان به سیم و کابل البرز الکتریک نور اشاره نمود.

جعبه تقسیم کولر آبی نقش مهمی در پیاده‌سازی و اجرای مدار را دارد. جعبه تقسیم وظیفه ایجاد انشعاب و هدایت سیم‌ها را بر عهده دارد. نقشه سیم کشی کولر آبی کوچک با خازن از بهترین روش‌های نصب کولر آبی است و برای انواع کولر‌ها قابل اجرا و پیاده‌سازی است.

عیب‌یابی سیم کشی کولر آبی

وجود یک سیستم سیم‌پیچ در اجزای کولری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که سبب انتقال جریان الکتریکی و راه‌اندازی کولر می‌شود و می‌تواند ایجاد جریان سرمایشی را شروع کند. الکتروپمپ و پمپ آب در کولر، توسط اتصالات کابلی و سیم‌های ذی‌ربط شروع به کار می‌کنند و بدین ترتیب هوای سرد ایجاد می‌شود. باتوجه‌به اهمیت سیم‌کشی و اتصالاتی که کابل‌ها فراهم می‌کنند، ایجاد عیب نیز عمدتاً در همین قسمت رخ داده که با بررسی بخش آسیب‌دیده می‌توان نسبت به رفع آن اقدام نمود.

یکی از عیوبی که در کولر مشاهده می‌شود، وجود اتصالات کوتاه در سطح محفظه کولر است. برای بررسی علت این نقص ابتدا تکنسین سیم‌کشی را بررسی می‌کند و ممکن است این‌گونه تشخیص دهد که ازبین‌رفتن عایق سیم‌ها سبب ایجاد اتصالات با جعبه ترمینال شده که در نهایت محفظه را به‌عنوان یک رسانا، دچار بار الکتریکی می‌کند.

یکی دیگر از انواع نقص‌های شایع در عملکرد کولر این است که در هنگام روشن بودن کلید کولر، فیوز آن عمل می‌کند؛ در صورت مشاهده چنین نقصی، باید سیستمی که کولر را راه‌اندازی می‌کنند، مورد بررسی قرار بگیرند یعنی مدار و مجموعه سیم‌کشی‌های که راه‌اندازی و استندبای شدن کولر را بر عهده دارند.

اگر در زمان وصل شدن کلید پمپ آب، فیوز عمل کند، مشکل از ایجاد اتصالات مربوط به سیم رابط میان کلید پمپ آب و جعبه ترمینال خواهد بود. ممکن است در زمان روشن شدن کلید موتور، فیوز عمل کند که در این حالت ممکن است اتصال صحیحی میان سیم رابط کلید گریز از مرکز و جعبه ترمینال برقرار نشده باشد. در هر دو حالت می‌توان با ارزیابی سیم‌کشی‌های میان جعبه ترمینال با کلید پمپ و کلید موتور مشکل را رفع نمود.

تعمیر سیم کشی کولر آبی

تعمیر سیم کشی کولر آبی

سیم‌کشی برقی برای یک کولر و مجموعه‌ای که به آن متصل است، ممکن است نصب ساده‌ای داشته باشد؛ اما اگر یک تکنسین ساده آن را انجام دهد، ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد که به کولر آسیب بزند، که اجباراً باید سیم‌کشی از نو ایجاد شود. مشکلاتی که سبب می‌شوند عملکرد کولر متوقف شود و یا در سیستم سیم‌کشی ایراداتی وجود داشته باشد؛ مواردی مانند اتصالی کردن، ایراد در کلید کولر، نقص برق داخلی کولر، کم یا زیاد بودن طول سیم‌پیچی در مسیر برق‌رسانی یا انتقال توان به موتور و نقص در سیم‌کشی اصلی یا فیوزها هستند.

نصب توکار سیم‌های کولری و عبور آن از سقف باید به صورتی ایمنی انجام بگیرد تا به ایزوگام و عایق سقفی آسیبی وارد نشود. سایز سیم‌هایی که برای نصب کولر استفاده می‌شوند، عمدتاً ۲.۵ یا ۳ هستند که به‌صورت یک دسته ۳ عددی به کار برده خواهند شد. اگر سیم و کابلی که برای نصب کولر استفاده می‌شود کیفیت و دوام کافی نداشته باشد، در حین کار حرارت بالایی پیدا می‌کنند که سبب می‌شود سیم‌پیچی بسوزد و خساراتی ایجاد کند.

با این تفاسیر لازم است تا با استفاده از محصولات استاندارد و بهترین کیفیت موجود، کولر و سیستم‌های دیگر را از خطر مصون داشت.

سیم‌کشی نصب کلید کولر آبی

یک اصل مهم در نصب هر کولر آبی برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، سیم‌کشی کولر است تا مادامی که بر حسب نقشه آن انجام شده باشد. وجود سه رشته سیم در پشت کلید کولر برای نصب کولر آبی الزامی است. جعبه فیوز یا کنتور مبدأ این سه رشته سیم محسوب می‌شوند که اولی در حالت مدرن و دومی در حالت سنتی نصب خواهد شد. برای کابل گرفتن از جعبه فیوز بایستی حتماً اتصال کلید کولر و خود کولر به‌صورت جدا از هم ایجاد شود.

سه حالت فاز، نول و ارت در این سیم‌ها وجود دارد و ضخامت مجاز برای هریک از آن‌ها ۲.۵ میلی‌متر خواهد بود؛ پس از ایجاد برق برای موتور، برای اتصال کلید به موتور، به ۵ سیم ۱.۵ میلی‌متری نیاز داریم که محل نصب کولر را به پشت کلید کولر متصل کنند و کولر راه‌اندازی شود. ۵ حالت سیم برای اتصال کلید کولری، پمپ، کند، تند، فاز، نول و ارت است. بهترین ارتفاع برای تعبیه کولر قراردادن آن در فاصله ۱۱۰ تا ۱۳۰ متری از زمین است و باید به صورتی باشد که بتوان به آن دسترسی پیدا کرد.

مدار سیم کشی کلید کولر آبی

نکات ایمنی نصب کلید کولر آبی

یک نکته ایمنی در نصب سیم و کابل کلید کولر، خشک بودن فضاست و نباید آن‌ها را در فضای مرطوب مانند حمام و دستشویی قرارداد. همان گونه که قبلاً گفته شد برای نصب کلید به کولر از یک دسته سه‌تایی و یک دسته ۵ تایی سیم استفاده می‌شود که اولی برق را به کلید متصل می‌کند و دومی باعث انتقال نیرو به موتور کولر خواهد شد.

قیمت سیم‌ کشی کولر آبی

قیمت سیم‌ کشی کولر آبی بستگی به نحوه نصب و نوع نقشه کشی برق کولر آبی دارد. گاهی سیم‌کشی توسط خازن اجرا می‌شود. گاهی توسط ۵ رشته به همراه ترمینال و گاهی به صورت ساده از طریق اتصال مستقیم به موتور و پمپ اجرا می‌شود.

انتخاب نحوه سیم‌ کشی کولر آبی بستگی به نوع کولر دارد. سیم‌ کشی کولر آبی با خازن زمانی انتخاب می‌شود که هدف افزایش نیرو باشد. جهت استعلام قیمت سیم‌ کشی کولر آبی از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در سایت با کارشناسان ما در تماس باشید.

سخن نهایی

فروشگاه آقای برق ارائه دهنده انواع لوازم روشنایی، سیم و کامل شامل سیم و کابل راد افشان و … با قیمت و کیفیت مناسب است. تشکر از این که ما را تا پایان مقاله «سیم کشی کولر آبی» همراهی نمودید؛ در صورت داشتن هرگونه سؤال، برای ما کامنت بگذارید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ بدهند. 

نوشته شده در تاریخ 2 مرداد 1401

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*