آشنایی با انواع پایه لامپ

قیمت پایه لامپ

پایه لامپ یا سرپیچ لامپ یکی از اجزای اصلی ایجاد روشنایی در مدار الکتریکی است. کاملا واضح است اگر پایه‌لامپ در مدار به درستی کار کند، روشنایی محیط شما تامین خواهد شد. با قرار گرفتن لامپ در درون پایه، ارتباط الکتریکی برقرار می شود.

با توجه به تنوع زیاد لامپ ها، سرپیچ لامپ در اندازه های مختلف و همچنین ویژگی های متفاوت برای کاربردهای گوناگون در مدارها وجود دارد.

اساسا لامپ ها موجب ایجاد روشنایی می گردند اما یک متخصص می‌داند که حضور سرپیچ لامپ بسیار مهم است و داشتن نور و روشنایی بدون وجود پایه لامپ بی معناست.

سه قسمت سر پیچ لامپ

سرپیچ لامپ از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: اولین قسمت، بخش بدنه و عایق سرپیچ است که معمولا از جنس پلاستیکی دیده می شود اما باتوجه به نوع سرپیچ می تواند سرامیکی نیز باشد.

قسمت دوم، ریل داخلی سرپیچ است که در تماس با لامپ، رزوه های لامپ با آنها چفت می گردند و در نهایت سفت می‌شوند. این ریل، به دلیل جنس رسانایی که دارد علاوه بر ثابت نگه‌داشتن لامپ، در برقراری جریان الکتریکی نیز نقش بسزایی دارد.

سالم بودن ریل داخلی سرپیچ همیشه برای متخصصین اهمیت داشته.

قسمت سوم پایه، همان پلاتینی است که در انتهای سرپیچ لامپ قرار دارد و با قرار گرفتن در کنار پلاتین لامپ، به برقراری جریان کمک می کند.

خرید پایه لامپ

انواع مختلف پایه لامپ

با توجه به تعدد سرپیچ لامپ، نام ها و کاربردهای گوناگونی نیز برای آنها در نظر گرفته شده. به طور مثال لامپ هایی با پایه سوزنی، لامپ هایی که حباب شیشه ای دارند را شامل می شوند. پایه سوزنی را سری G نیز می‌نامند.

البته شما ممکن است روی محصول، حرف U و یک عدد در کنار آن ببینید که نماد دو‌پینی بودن لامپ است و آن عدد فاصله بین پین ها را با مقیاس میلیمتر نشان می دهد.

در مورد پایه خنجری نیز می توان گفت این نوع پایه که به سری B معروفند، پین هایی در سرپیچ وجود دارد که وظیفه نگهداری لامپ را برعهده دارند و به همین دلیل پایه خنجری شکل ظاهری متفاوتی هم دارد. عددی که کنار حرف B مشاهده می کنید، اندازه قطر پایه است. این نوع سرپیچ در بعضی کشورها طرفدار دارد و در همه جا کاربردی نیست.

پایه ادیسونی با حرف اختصاری E نمایش داده می شود. این پایه ها بسیار رایج و پر طرفدار در همه جا هستند معمولا در کنار حرف E عددی وجود دارد که مانند پایه خنجری قطر پایه را نشان می دهد و شما با توجه به نوع لامپ تان، سرپیچ با قطر مناسب را تهیه می نمایید. پایه های ادیسونی یک پین دارند و بعضی از آنها اگر دو پین داشته باشند، در کنار حرف E، شما d نیز مشاهده خواهید کرد.

پایه سری P هم در دسته پایه هایی قرار دارد که دو پین داخل آنهاست و لامپ را به ولتاژ برق وصل می کند و جریان برق توسط این دو پین در لامپ جاری می گردد. سرپیچ سری P معمولا برای لامپ های فلورسنت کاربرد دارد.

پایه سری T برای لامپ های LED استفاده می گردند این لامپ ها از لحاظ شکل ظاهری تفاوت هایی دارند که متناسب با سلیقه و در محیط های متفاوت استفاده خواهند شد. در این سری سرپیچ ها هم با عددی کنار حرف  T مواجه می شویم که همانند دیگر سرپیچ ها نشان دهنده قطر آن است.

نکاتی که هنگام خرید پایه لامپ باید بدانید

پایه لامپ (Lamp head) صرفا وسیله ای برای نگهداری لامپ نیست بلکه یکی از قطعات رسانای مدار به شمار می رود و عدم حضور آن در برقراری سیستم روشنایی اختلال ایجاد می کند.

اگر مدار الکتریکی شما دچار ایرادی گردد، یکی از احتمالات نقص مدار می تواند ایراد در سرپیچ لامپ باشد پس قطعه ای نیست که بتوان نسبت به آن بی توجه بود.

پایه‌لامپ در انواع مختلف، سایز های متفاوت و کارایی های متفاوتی وجود دارند و شما باید علاوه بر بررسی اندازه لامپ خود، به نوع کاربرد و حتی محیطی که قصد دارید مدار الکتریکی خود را در آن به جریان در آورید، توجه کنید تا پایه مناسب و کاربردی لامپ را بخرید و مدار را تکمیل کنید.

بخصوص برای انواع لوسترها لازم است در انتخاب سرپیچ دقت بسیار زیادی کنید چون ناهماهنگی سرپیچ لامپ در لوستر یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد اختلال در مدار آن است. پایه لامپ نقش تکمیل کننده مدار شما را خواهد داشت.

فروشگاه آقای برق ارائه دهنده انواع لوازم روشنایی شامل لامپ ادیسونی، لامپ هالوژن و … با قیمت و کیفیت مناسب می باشد برای اطلاع از مشخصات و قیمت آن برای ما کامنت بگزارید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ بدهند. 

برای مشاهده بیشتر پایه لامپ در سایت آمازون  کلیک کنید .

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*