کابل هوایی چیست ؟

کابل هوایی چیست

کابل هوایی، کابلی است که معمولاً آن را از جنس آلومینیوم تولید می‎‌کنند و بر اساس ساختار به دو دسته کابل هوایی با هادی لخت و هادی روکش‌دار روانه بازار می‌شوند. این نوع کابل، زیر مجموعه کابل‌های خودنگهدار قرار دارد که برای اولین بار در فرانسه ساخته شدند.

در حال حاضر این نوع کابل‎ها به حدی رایج شده‌اند که از آن‎ها به جای کابل زمینی هم استفاده می‌کنند. کابل‎های هوایی را فقط از آلومینیوم نمی‌سازند بلکه برای تولید هادی آن‎ها از فلز مس هم بهره می‌برند؛ اما اگر هزینه و صرفه اقتصادی مهم‌تر باشد، پیشنهاد ما استفاده از کابل‎های هوایی آلومینیومی خواهد بود؛ لذا فلز مس قیمت بیشتری دارد. اساساً کابل‎های هوایی که تولید می‌شوند دارای هادی عایق شده‌اند و معمولاً آن‎ها را برای سطح ولتاژی به اندازه ۱ تا ۳۶ کیلو ولت تولید می‌کنند. این نوع کابل‎ها به‌راحتی در شبکه نصب می‌شوند و می‌توان عیب و نقص آن‎ها را با کمترین هزینه ممکن رفع کرد؛ البته که عیب‌یابی این کابل‌ها به سرعت انجام می‌شود و هزینه کمی خواهد داشت. مزیت دیگری که در این کابل‎ها دیده می‌‎شود این است که به راحتی می‌توان از آن‎ها انشعاب گیری کرد و حتی هزینه نصب و راه اندازی آن هم نسبت به کابل کشی زمینی کمتر خواهد بود.

گفتنی است که این نوع کابل را معمولاً در محیط‎ها و فضاهای خارجی مورد استفاده قرار می‌دهند. اساساً کابل‎های هوایی انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها دارای مشخصات فنی متفاوت و کاربردهای مختلفی هستند.

برای مشاهده لسیت قیمت انواع سیم و کابل، روی دکمه مقابل کلیک کنید.

مشخصات کابل هوایی

کابل‎های هوایی که تولید می‎‌شوند، معمولاً در سایز و اندازه‎های مختلفی تولید می‎‌شوند که وزن و ضخامت و قطرهای مختلفی دارند. هادی‌ای که برای کابل‎های هوایی در نظر گرفته می‎‌شود،‌ از جنس مس و آلومینیوم است که هر کدام از آن‎ها کاربرد و مشخصات مخصوص به خود را دارند. این نوع کابل‎ها را برای انتقال برق و خط‌های تلفن مورد استفاده قرار می‎‌دهند. 

توجه کنید که عمده این کابل‌ها را معمولاً از آلومینیوم می‎‌سازند که روی آن‌ها از یک نوار فولادی استفاده می‎‌شود؛ در واقع هادی استفاده شده در آن‌ها باید از جنس آلومینیوم خالص باشد که معمولاً دارای ولتاژ کمی هستند و برای زمانی که تیرهای برق در فاصله کمی از هم قرار گرفته‌‎اند، گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. در مقابل کابل‎های هوایی AAAC دارای هادی آلومینیومی آلیاژی است که برای ولتاژ‎های متوسط و حتی قوی مورد استفاده قرار می‎‌گیرد. کابل ACSR دارای هادی آلومینیوم است که با فولاد تقویت شده است و کابل ACAR دارای هادی آلومینیوم با آلیاژ تقویت شده است. 

هر کدام از این کابل‎های ذکر شده مشخصات منحصر به فردی دارند که با توجه به آن‎ها در جهت انجام کارهای مختلفی مورد استفاده قرار می‎‌گیرند؛ لازم به ذکر است که عایقی که برای کابل‎های هوایی آلومینیومی استفاده می‌‎شود از XLPE است که معمولاً رنگ آن مشکی است. ضخامت عایق استفاده شده برای کابل‌های سی سی، ۳ میلی‎‌متر است، برای کابل‎های CCT 20KV معمولاً از ضخامتی برابر ۵/۵ میلی‎‌متر برخوردار است و در نهایت کابل‎های CCT 33KV دارای ضخامتی برابر ۸ میلی‎‌متر است.

انواع کابل هوایی

انواع کابل هوایی

کابل‎ هوایی معمولاً در مدل‎های مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام از آن‎ها برای کاربرد خاصی استفاده می‌شود، تمام این کابل‎ها مشخصات یکسانی ندارند؛ اما دارای استحکام کششی، هزینه کم و… هستند؛ در ادامه برای شناخت بیشتر شما هر کدام از آن‎ها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌‎دهیم.

کابل هوایی AAC هادی آلومینیوم

این نوع کابل دارای رشته‎‌هایی از جنس آلومینیوم با درجه EC تولید می‎‌شود، هادی که برای این کابل استفاده می‎‌شود بر اساس استاندار بین المللی از جنس مس آنیل شده است که از هدای خوبی هم بهره می‎‌برد. استحکام این نوع کابل نسبتاً ضعیف است، به همین دلیل از آن‎ها در انتقال و توزیع روستا نمی‌‎توان استفاده کرد، اما برای توزیع در مکان‎هایی که دهانه کوتاهی دارند و یا در مناطق شهری کاربرد دارند و می‎‌توان آن‎ها را مشاهده کرد؛ در این صورت به هدایت بیشتری احتیاج خواهد بود.

کابل هوایی AAAC رسانای آلیاژ آلومینیوم

هادی که برای این کابل‎ استفاده می‎‌شود از آلیاژ آلومینیوم ۶۲۰۱ تولید می‎‌شود که از استحکام بالایی هم برخوردار است. می‌‎توان گفت این هادی آلیاژ از مقاومت الکتریکی مناسبی برخوردار است و حتی مقاومت مکانیکی بهتری هم دارد. گفتنی است که با توجه به وزن کمتر AAAC در قیاس با ACSR با ظرفیت فعلی و استحکام است که احتمال است کابل AAAC برای توزیع مورد استفاده قرار گیرد؛ فراموش نکنید که گزینه خوبی برای انتقال نخواهد بود. در واقع کابل AAAC در برابر خوردگی‌ها مقاومت خوبی دارد، به همین دلیل در سواحل مورد استفاده قرار می‌‎گیرد.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

فروشگاه اقای برق، عرضه کننده بهترین برند‌های  سیم و کابل در تهران.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

کابل هوایی ACSR هادی آلومینیومی (تقویت شده از فولاد)

هسته این کابل‎ها از فولاد جامد تشکیل شده است که به صورت یک رشته با یک یا چند لایه است که از معمولاً از سیم‎هایی آلومینیومی که خلوص بالایی دارند، به صورت مارپیچ پیچیده شده است. در واقع پوشش آلومینیوم یا گالوانیزاسیون به شکل نازکی است که در جهت محافظت از فولاد در برابر عواملی همچون خوردگی محافظت می‌‎کند.

توسط هسته فولادی مرکزی استحکام مکانیکی بیشتر می‎‌شود و به همین دلیل، Sag به اندازه قابل توجهی از رسانای آلومینیومی کمتر خواهد بود؛ توجه کنید که هادی‎های ACSR در طیف گسترده‌ای از محتواهای فولادی در دسترس است یعنی از ۶٪ تا ۴۰٪ قابل تهیه هستند.

هادی آلومینیوم با آلیاژ تقویت شده

این نوع کابل متشکل شده از آلومینیوم خالص با استحکام بالا است؛ این کابل هوایی نسبت به ACSR از نظر مکانیکی و الکتریکی گزینه بهتری است. در واقع هادی‌‎های آلومینیویم با آلیاژ تقویت شده در خطوط توزیع و یا در خطوط انتقال سربار مورد استفاده قرار می‎‌گیرند.

کابل هوایی مخابرات

کابل هوایی مخابراتی را معمولاً در تعداد زوج‎های مختلفی تولید می‎‌کنند که رنگ درنظر گرفته شده در آن‎ها مشکی است. این نوع کابل‎ها را به اندازه کمی می‎توان خم کرد لذا شکننده هستند؛ اساساً کابل‎های مخابراتی را در بیرون از ساختمان‎ها مورد استفاده قرار می‌‎دهند، چرا که از روکش HDPE برخوردارند. کابل‎های هوایی نمونه‌‎های دیگری همچون کابل هوایی تلفن، کابل هوایی چند سیمه دارند که هر کدام از آن‎ها مشخصات فنی مخصوص به خود را دارند و در مکان‎ها و شرایط مختلفی مورد استفاده قرار می‎‌گیرند.

استاندارد کابل هوایی

استاندارد کابل هوایی

در واقع استانداردهای مرتبط با هر کابل، معمولاً بیان کننده حداقل نیازمندی‎های مکانیکی، الکتریکی، حرارتی هستند. در برخی از استانداردهای انواع کابل هوایی، کمترین نیازمندی‎های تست و ساخت کابل ذکر می‌شود؛ از جمله این استانداردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


💠 استاندارد IEC 60502-2: کابل‎های برق با عایق اکسترود شده و لوازم جانبی آن‎ها برای ولتاژهای نامی از 1 KV (UM=1,2 KV)  تا 30 KV (UM = 36 KV) – 


💠 کابل برای ولتاژ نامی (KV27 KV, KV7 = KV ) تا 30 کیلوولت (UM=36 کیلوولت)


💠 استاندارد NFC 33-29: کابل‌های عایق‌شده یا محافظت‌ شده برای سیستم‌های برق بسته‌ای هسته‌های مونتاژ شده برای سیستم‌های بالای سر با ولتاژ نامی 0.6/1 Kv


💠 استاندارد VDE 0276-626: کابل‌های برق – کابل‌های توزیع بالای سر با ولتاژ نامی U°/U (UM): 0.6/1 (1.2) KV 

سخن نهایی

تمام کابل‎های هوایی که ساخته می‎شوند بر اساس استانداردهای بین المللی و ملی هستند، هر کابلی که ساخته می‌شود؛ اگر بر اساس این استانداردها باشد، کیفیت و عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت. اکثر شرکت‌های سازنده تمام استانداردهای ذکر شده را رعایت می‌کنند و تلاش می‌‎کنند که رضایت و اعتماد مشتری را با کیفیت برتر محصولات خود به دست بیاورند.  ممنون از این که تا پایان مقاله کابل هوایی ما را همراهی کردید؛ در صورت وجود هرگونه سؤال یا نظر، برای آقای برق کامنت بگذارید، کارشناسان ما در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهند بود.

یه‌روز رسانی در تاریخ ۱۹ آبان ۱۴۰۰

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*