معرفی سیم تخت

معرفی سیم تخت

سیم تخت : سیم‌ها و کابل‌ها یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها در صنایع‌های مختلف، مخصوصاً در برق‌کاری می‌باشند که جهت هدایت جریان‌های الکتریسیته و تأمین امنیت در تجهیزات و محل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیم‌ها مدل‌های مختلفی داشته و از پرکاربردترین و متداول‌ترین گزینه‌ها می‌توان به سیم‌های گرد و تخت اشاره کرد که هرکدام در صنعت برق کاربردهای مهمی داشته و دارای مزیت‌های مخصوص به خود هستند.

در صنایع الکترونیکی و بحث سیم‌کشی ساختمان استفاده از کابل یا سیم تخت بسیار رواج داشته و جزو مهم‌ترین گزینه‌ها می‌باشد که باید با بررسی دقیق به سراغ باکیفیت‌ترین سیم رفت.

معرفی سیم تخت

کابل‌های تخت معمولاً به حالت نواری ساخته می‌شوند و از نظر ظاهر با سیم‌های گرد تفاوت دارند در حالت کلی سطح مقطع در سیم‌های تخت معمولاً به شکل مستطیلی بوده و دارای یک یا چند شاخه هستند.

شاخه‌های سیم‌های تخت به صورت ردیفی در کنار هم قرار می‌گیرند و سپس لایه‌های مختلف از عایق با جنس‌های گوناگون این سیم‌های تخت را پوشش می‌دهند که معمولاً جنس عایق در سیم‌های تخت از نوع پلاستیکی و یا pvc می‌باشد. در برخی مواقع ممکن است سیم‌های تخت شامل تعدادی کابل کوچک گرد باشند که نوع عایق‌بندی این سیم‌ها به حالت تخت است. سیم‌های تخت مقاومت بسیار بالایی دارند و بهترین گزینه جهت استفاده در مکان‌های خاص می‌باشند، در حالت کلی سیم‌های تخت میزان آسیب‌پذیری کمتری داشته و مقاومت و طول عمر بسیار بالایی دارند و کاربردهای این سیم‌ها با سیم‌های گرد متفاوت است.

سیم‌های تخت دارای انعطاف‌پذیری بالایی بوده و به خاطر اینکه عملکرد بهتری را در مقایسه باسیم‌های گرد دارند به همین دلیل بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از سیم‌های تخت در جرثقیل‌ها، آسانسورها و یا ربات‌ها بسیار رایج می‌باشد در حالت کلی سیم‌های تخت از لحاظ تعداد رشته‌ها در اندازه‌های، ۱۶.۴، ۸.۱۲، ۲۰ و ۲۴ رشته‌ای تقسیم‌بندی می‌گردند که سطح مقطع و همچنین تعداد رشته‌های استفاده شده در انواع سیم‌های تخت مختلف است و هر کدام دارای انعطاف‌پذیری و مقاومت متفاوتی هستند.

کابل تخت

کابل تخت

 

انواع سیم تخت

سیم‌های تخت انواع مختلفی دارند که هر کدام در مصارف گوناگون قابل استفاده هستند و شما باید با توجه به نوع نیاز خود سیم تخت مناسب را انتخاب نمایید تا بتوانید بالاترین استفاده را ببرید و کمترین ضرر را متحمل شوید؛ در ادامه می‌توانید با چند نمونه از سیم تخت آشنا شوید.

سیم تخت آسانسور

یکی از رایج‌ترین نوع کابل‌های تخت می‌توان به کابل تخت آسانسور اشاره نمود که این سیم‌ها در شکل‌های مختلف ساخته می‌شود. رایج‌ترین محل استفاده از این کابل‌ها بین محل کنترل آسانسور و اتاقک می‌باشد، در واقع هنگام تولید این محصولات از بهترین و باکیفیت‌ترین مواد اولیه استفاده می‌گردد و به همین دلیل است که مقاومت و طول عمر کابل‌های تخت اسانسور بسیار زیاد است. نوع روکش این کابل‌ها از لاستیک یا pvc بسیار مقاوم می‌باشد و همچنین رسانا داخلی آن از جنس مس نرم بوده و دارای انعطاف‌پذیری بسیار بالا است.

 همچنین داشتن مقاومت بسیار زیاد در مقابل آتش‌سوزی، اصطکاک و ساییده شدن و امکان منتقل کردن داده‌ها از سمت تابلوهای فرمان به بخش اتاقک از مهم‌ترین ویژگی‌های کابل‌های تخت آسانسور می‌باشد و به طور میانگین بین ۲۰ تا ۲۴ رشته هنگام تولید کابل تخت آسانسور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل تخت افشان

سیم‌های تخت افشان دارای مدل‌های مختلفی هستند و از رایج‌ترین گزینه‌ها می‌توان به کابل افشان ضعیف، کابل کنترل و کابل کولری قدرت اشاره نمود که معمولاً هنگام تولید کابل‌های تخت افشان بین یک تا پنج رشته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 این کابل‌ها دارای انعطاف‌پذیری بالایی می‌باشند و معمولاً در محل‌هایی که نیاز به سیم‌هایی با انعطاف‌پذیری زیاد است مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 لازم به ذکر است که جهت عایق‌بندی کابل‌های تخت افشان از پلی وینیل کلراید استفاده می‌گردد و مهم‌ترین مزیت این کابل‌ها می‌توان به داشتن وزن بسیار کم، مقاومت بالا و فضای کم اشاره نمود که میزان جریان ارسالی در مدل‌های مختلف این کابل‌ها متفاوت می‌باشد پس باید موقع خرید کابل‌های تخت افشان به حداکثر ولتاژ قابل انتقال توجه نمایید.

میزان جریان متوسطی که امکان انتقال با استفاده از کابل‌های تخت افشار به راحتی امکان‌پذیر است می‌توان به ۴۵۰ ولت اشاره کرد.

کابل تخت جرثقیل

کابل‌های تخت جرثقیل موقع تولید ماشین‌آلات استفاده می‌گردند و به دلیل اینکه جرثقیل‌ها  اجسام بسیار سنگین را جابجا می‌کنند درنتیجه باید از کابل‌های فوق‌العاده قدرتمند در اندازه‌های مختلف استفاده گردد که کابل‌های تخت جرثقیل به خاطر داشتن مقاومت فوق‌العاده بالا در مقابل فشار و گرما و به دلیل داشتن عایق عالی، می‌توانند گزینه بسیار مناسب جهت استفاده در جرثقیل باشند.

 توجه داشته باشید که اگر کابل تخت جرثقیل را از یک محل معتبر و برند معتبر خریداری کنید در این حالات به هیچ عنوان امکان بروز مشکل در این کابل‌ها وجود ندارد.

کابل تخت چهار رشته

تولید کابل‌های تخت چهار رشته‌ای یکی از رایج‌ترین و استانداردترین نوع کابل‌های تخت می‌باشد که هرچه تعداد رشته‌های استفاده شده در سیم‌های تخت کمتر باشد به همان میزان مقاومت بیشتری را خواهد داشت، مهم‌ترین موردی که سبب شده است تا کابل تخت ۴ رشته بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد؛ می‌توان به داشتن مقاومت بالا در مقابل اشعه ماورای بنفش و انعطاف‌پذیری زیاد اشاره کرد که در محل‌های عرضه مختلف امکان دسترسی به انواع سیم‌های تخت با مدل‌های گوناگون به راحتی امکان‌پذیر است.

سیم تخت

کاربرد سیم تخت

 سیم‌های تخت معمولاً در شبکه‌های توزیع، در نیروگاه‌ها، صنایع پتروشیمی، مصارف صنعتی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 همچنین استفاده کردن از سیم‌های تخت هنگام تولید انواع تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی مانند کنترل آسانسورها، جرثقیل‌ها، بالابرها و موارد دیگر بسیار رایج می‌باشد.

 در حالت کلی ویژگی‌های خاصی که در کابل‌ها تخت وجود دارد سبب شده است تا امکان استفاده از این محصولات در مکان‌های مختلف به راحتی امکان‌پذیر گردد.

 برای مثال از مهم‌ترین ویژگی‌های این کابل‌ها می‌توان به داشتن کیفیت فوق‌العاده بالا اشاره کرد همچنین بسیار سبک هستند و فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند.

 انعطاف‌پذیری بسیار بالا و استحکام فوق‌العاده زیادی دارند، همچنین داشتن ثبات الکتریکی بالا، مهم‌ترین گزینه‌های گزینه‌ای است که سبب شده است تا جهت انتقال جریان‌های الکتریکی در مصارف مختلف از این کابل‌ها استفاده گردد.

از طرفی راحتی حمل و نقل و امکان استفاده در محل‌های گوناگون که نیاز به امنیت دارند و مصارفی که به هیچ عنوان نباید مشکلی به وجود بیاید، حتماً باید از بحث کیفیت و استحکام کابل‌ها مطمئن شد که در تمام این موارد از انواع سیم‌ها و کابل‌های تخت استفاده می‌گردد که مدل‌های مختلف این کابل‌ها از طریق مراکز عرضه معتبر قابل دسترسی می‌باشند در نتیجه به راحتی می‌توان از این نوع از سیم تخت در مصارف مختلف با خیال راحت و اطمینان خاطر استفاده نمود.

فروشگاه آقای برق ارائه دهنده انواع سیم و کابل شامل سیم و کابل البرز الکتریک نور، سیم پرتو و … با قیمت و کیفیت مناسب می باشد برای اطلاع از مشخصات و قیمت آن برای ما کامنت بگزارید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ بدهند. 

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۲

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*