سیم نسوز چیست؟

سیم نسوز

سیم نسوز که از نامش پیداست، مقاومت زیادی در برابر آتش و گرما دارد. این نوع سیم دارای استاندارد lEEE ۱۳۹۴ است. سیم‌های نسوز معمولاً از یک یا دو روکش ساخته شده‌اند؛ سیم‌هایی که یک روکش دارند، عایق رسانای الکتریکی‌اند و از جنس سیلیکون است؛ اما سیم‌های دو روکشه متشکل شده از یک روکش سیلیکونی و یک روکش ابریشمی هستند. 

این سیم‌ها تا مدت زمان مشخصی قادرند که حرارت بالا را تحمل کنند. سیم‌های معمولی که روکش pvc دارند تا دمای ۹۰ درجه سانتی‌گراد را می‌توانند در برابر حریق مقاومت کنند. سیم‌های نسوز که روکش سیلیکونی دارند، حداکثر دمایی که می‌توانند تحمل کنند ۲۷۰ درجه سانتی‌گراد است و در دمایی بیشتر از این مقدار دچار آتش سوزی می‌شوند و از بین می‎‌روند. 

باتوجه به شکل‌های متفاوت این نوع سیم و مقاومت‎های متنوعی که دارد، اغلب برای محیط‌های مختلف ساخته و استفاده می‌شوند. این سیم استفاده‌های مختلفی در صنایع مختلف دارند؛ برای مثال صنایع پزشکی، صنایع نظامی، صنایع پتروشیمی و صنایع کشتی که در شرایط سرمایی و گرمایی متفاوت‌اند، مورد استفاده قرار می‎‌گیرند. سرعت انتقال داده این سیم حدود ۴۰۰ مگابایت بر ثانیه است که در اکثر موارد سریع‎تر از USB است؛ به صورت وسیع در نیروگاه‌ها، مترو، ساختمان‌های بلند و… کاربرد دارند. زمان در نظر گرفتن این که کدام سیم یا کابل در شرایط آتش سوزی استفاده شود؛ باید به میزان مقاومت آن در شرایط مختلف توجه کنید.

جهت استعلام قیت بهترین برند‌های تولید کننده سیم و کابل، روی دکمه مقابل کلیک کنید.

انواع کابل اعلام حریق

انواع سیم و کابل اعلام حریق

سیم و کابل‌ اعلام حریق بر اساس عملکردی که دارند به دو دسته مختلف آدرس‌پذیر و متعارف تقسیم‌بندی می‌شوند.
💠 اساساً کابل‌های آدرس‌پذیری که تولید می‌شوند، حسایت بیشتری نسبت به سایر کابل‎ها دارند؛ این نوع همان کابلی است که در مقابل آتش مقاومت زیادی دارد و بر اساس استاندارد و اصول خاصی طراحی و تولید می‌‎شوند. این نوع کابل‎های اعلام حریق از نظر تشخیص و کشف آتش مشابه با سیستم‌های متعارف هستند؛ البته که هر سیستم حسگر شامل یک آدرس منحصر به فرد خواهد بود.
💠 کابل‌های اعلام حریق متعارف در جلوگیری از آتش سوزی، گزینه‌های مؤثری خواهند بود و به محض وقوع آتش سوزی صدای آژیر بلند می‌شود. گفتنی است که سیستم‎های اعلام حریق متعارف سیستم‌های ساده و قدیمی هستند، اما در حال حاضر هم در بسیاری از محیط‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

البته سیم و کابل‌های نسوز معمولا از نظر ساختار به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

♦️ سیم وکابل‌های نسوز با روکش PVC: این سیم‌ها تحمل کمتری نسبت به سایر سیم‌ها دارد و تحمل آن تا ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد است.
♦️ سیم‎ها نسوز سیلیکونی: این مدل سیم‎ها را تا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد می‎توان مورد استفاده قرار داد. می‌‎توان این سیم‌ها را تا مدت زمان طولانی استفاده کرد چرا که در برابر حرارت‌های بالا قدرت و توان زیادی دارند.
♦️ سیم‌های دو روکش نسوز: دو روکش دارد که روکش دوم از فایبر گلاس است و تا دمای ۷۵۰ درجه استفاده می‌شود.

فواید استفاده از سیم و کابل نسوز

با استفاده از سیم و کابل نسوز فواید و مزیت‌های زیادی را مشاهده خواهید کرد، از جمله آن‎ها می‌توان موارد زیر را نام برد.

✅ یکی از خصوصیات اصلی آن این است که در دمای زیاد دود کمی تولید می‌کنند؛ علت آن کیفیت بالای مواد اولیه به کار برده شده است، برای مثال سیلیکون در سیم‌های نسوز است. این خاصیت زمانی مشاهده می‌شود که آتش سوزی اتفاق بیفتد، دود حاصل کم است و مشکل چندانی برای دید آتش نشانان ایجاد نمی‌کند.

✅ در همه محیطی این سیم و کابل‎ها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چون با وجود انعطاف پذیری و شکل پذیری بالایی که دارند، کابل و سیم نسوز پایدار و بدون تغییر باقی می‌مانند.

✅ در صنعت پزشکی و غذای کاربرد دارد؛ زیرا در ماده سیلیکونی قارچ و باکتری رشد نمی‌کند.

✅ مقاومت این محصول در برابر آتش ‌سوزی و حرارت زیاد است (دمای منفی ۶۰ تا مثبت ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد). با بالارفتن حرارت مس سیلیکون آسیب نمی‌بیند و برخلاف کابل با روکش pvc آتش سوزی رخ نمی‌دهد.

✅ این کابل‌ها و سیم‌های نسوز مقاومت زیادی در برابر اشعه‌های مختلف مثل اشعه مادون قرمز، ماوراء ‌بنفش و گاما دارند.

✅ به دلیل عایق بودن در شرایط جوی مختلف مثل خشکی هوا، رطوبت، سردی هوا، دمای بالا کاربرد دارند.

✅ سیم‌های نسوز گاز‌های اسیدی ندارند؛ این خاصیت به این صورت است که بعد از وقوع آتش سوزی، گازهای سمی مثل هالوژن تولید نمی‌شود.

✅ کابل و سیم‌های نسوز علاوه بر روکش سیلیکونی، محافظ شیلد که یک عایق پلی‌ استری است، در ساختار خود دارند.

✅ مصرف انرژی در این نوع کابل‌ها کم است؛ بنابراین توان بالایی مقابل میدان مغناطیسی دارند.

برند سیم و کابل نسوز

بهترین برندهای تولید کننده سیم نسوز

اخیرا به دلیل افزایش تحریم‌ها کشور ما تلاش کرده در زمینه تولید در حوزه‌های مختلف به خودکفایی برسد به همین دلیل شرکت‌های زیادی تلاش می‌‎کنند که در زمینه فعالیت کنند؛ از جمله آن‎ها می‌توان به برند کسری، خراسان افشار نژاد، سایکون کابل یاقوت، برند تسلا، برند فسکو، برند سیم کبیل، برند سیمیا، برند سیم و کابل همدان و… اشاره کرد.

کیفیت محصولات تمام این شرکت‎ها بالا است. کارشناسان برای حمایت از کالای تولید داخل و حق انتخاب بیشتر به مشتریان خود امکان خرید از کابل و سیم نسوز در ایران را فراهم کرده است. توصیه ما به کاربران محترم، خرید سیم و کابل از مراکز مجاز فروش در کشور است. 

برند کسری نماینده رسمی سیم نسوز در انواع عایق و سطح مقطع و کاربردهای مختلف هستند که هر کدام در شرایط خاصی مورد استفاده‌اند. شما می‌توانید انواع سیم و کابل را از نمایندگی‌های معتبر برند کسری با کیفیت مرغوب و قیمت مناسب تهیه کنید.

بهترین راه برای مطمئن شدن ازاصل و با کیفیت بودن سیم خرید از مراکز فروش رسمی آن برند است. برند کسری تمام سیم و کابل‎ها را با تنوع بسیار بالایی تولید می‌‎کند که بتواند به صورت کامل نیاز مشتریان خود را پوشش دهد. لازم به ذکر است بگوییم علاوه برکیفیتی که در سیم و کابل نسوز برند کسری مشاهده می‌شود، می‌توان گفت که از قیمت مناسبی هم برخوردار هستند.

سخن نهایی

ممنون از این که تا پایان مقاله سیم نسوز ما را همراهی کردید؛ در صورت وجود هرگونه سؤال یا نظر، برای آقای برق کامنت بگذارید، کارشناسان ما در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهند بود.

نوشته شده در تاریخ ۲۰ آبان ۱۴۰۰

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*