سیم نایلون چیست ؟

سیم نایلون چیست ؟

برق در سازه‌های مختلف نقش بزرگی ایفا می‌کند. جریان برق به‌وسیله مجموعه‌ای از لوازم الکتریکی به مناطق مختلف منتقل می‌شود. این مجموعه بزرگ سیم‌کشی‌های ساختمان هستند که از تعدادی کابل و سیم تشکیل شده‌اند. یکی از اعضای مجموعه سیم‌ها، سیم نایلون است. کاربرد اصلی سیم و کابل در برق‌کشی ساختمانی است و برای انتقال جریان برق از آن این نوع سیم استفاده می‌شود. سیم نایلون هم در صنایع تجاری و هم در منازل مسکونی و ساختمان‌ها کاربرد دارد. این سیم دارای انواع خاصی بوده و به‌صورت بسته‌بندی‌شده تهیه و عرضه می‌شود. هر سیم نایلون از دولایه سیم نازک به رنگ سفید ساخته شده که به‌هم‌چسبیده‌اند.

اگر در خانه‌ای سیستم برق‌کشی به‌صورت روکار باشد، مشاهده این سیم دولایه امکان‌پذیر است. جنس زمینه‌ای سیم نایلون مس بوده و به همین دلیل از رسانایی بسیار بالایی برخوردار است و کاملاً جریان برق را از خود عبور می‌دهد. یک عایق پلاستیکی به رنگ سفید بر روی هادی مسی قرار می‌گیرد. ضخامت هر نوع از این سیم‌ها باتوجه‌ به کاربردی که دارند، تعیین می‌شود. رایج‌ترین نوع سیم نایلون بسیار منعطف بوده و ضخامت کمی دارد. دولایه بودن سیم نایلون توانایی اتصال هم‌زمان به فاز و نول را فراهم می‌کند. در برق‌کشی کلید و پریز خانه، این شیوه اتصال دیده می‌شود و از این مسیر انتقال جریان برق انجام خواهد گرفت.

سیم نایلون چیست

مشخصات سیم نایلون

نام دیگر سیم نایلون، سیم سفید دولایه یا سیم تخت است که وجه تسمیه آن به‌خاطر دوگانگی تعداد لایه‌های سیم است. طراحی ساده سیم نایلون‌ها باعث شده است تا به‌آسانی در میان انواع سیم‌های دیگر شناسایی شوند.

سایزهای متنوعی که سیم نایلون‌ها در بازار دارند، به‌ترتیب 5/0×2، 75/2×2، 1×2، 5/1×2 و 2×5/2 هستند که به‌راحتی در قالب حلقه‌های 100 متری خریداری می‌شوند و به‌مصرف می‌رسند.

 وجود عایق سفید رنگی که روی سیم‌ها کشیده شده است، باعث می‌شود تا لایه‌های کم ضخامت سیم به هم متصل نشوند و بین حالت نول و فاز اتصالی برقرار نگردد. جنس این عایق از پلاستیک نرم که خاصیت انعطاف‌پذیری را به سیم اعطا می‌کند. عایق پی‌وی‌سی تعبیه شده بر روی لایه‌ها تا 70 درجه سلسیوس دما را می‌تواند پشتیبانی کند. خصلت انعطاف‌پذیری سیم نایلون‌ها منجر به این شده است که هنگام برق‌کشی مناطق حساس انتخاب مناسبی باشند.

به لحاظ فنی هر سیم نایلون مانند اکثر سیم‌های برقی دیگر، از دو نوع عایق میانی و خارجی، حفاظ، روکش تفکیک‌کننده، یک هادی آلومینیومی و یا مسی و عایق پلاستیکی ساخته شده است. انعطاف بالای سیم نایلون‌ها باعث شکنندگی این نوع سیم می‌شود؛ لذا نباید کمترین آسیب یا فشاری بر آن وارد آورد.

گرما برای سیم نایلون به منزله محرک خطرآفرین است و نمی‌توان در مکان‌هایی با افزایش دما از آن استفاده کرد. ولتاژ نامی که در مسیر خود از سیم نایلون عبور می‌کند، باید با خود سیم تناسب داشته باشد؛ قبل از تعبیه سیم باید از مقاومت آن در برابر بار اضافی اطمینان حاصل کرد.

ابعاد و اندازه سیم نایلون

معمولا همه می‌خواهند بدانند که یک سیم نایلون در چه ابعاد و اندازه‌ای در بازار موجود است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که ابعادهای مختلفی برای این سیم در نظر گرفته شده است. در واقع از 7*1cm (سانتی‌متر) شروع شده و تا 16*7cm هم ادامه خواهد داشت. اندازه سیم‌های نایلونی متفاوت است یعنی از متراژ یک متر شروع شده و تا متراژهای بالا برای کاربردهای مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. سایزهای دیگری هم از سیم نایلونی برای مصرف کنندگان وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ۰.۵*۲.۲. ۷۵*۲.۱*۲.۱. ۵*۲.۵. ۲*۲ و… هستند که بایستی بر حسب نیاز انتخاب شوند.

هر سیم نایلونی با اندازه مخصوص را برای کابردهای مختلفی همچون وسایل برقی، ساختمان‌های مسکونی و یا لوسترها و… مورد استفاده قرار می‌دهند. ابعاد و اندازه این سیم به نوع کاربرد و میزان مصرف شما از آن بستگی دارد. برای این که بهترین عملکرد را از این سیم مسی مشاهده کنید باید در انتخاب ابعاد مناسب آن دقت کنید؛ چرا که سیم‌های کوتاه‌تر و یا ضخیم‌تر همیشه افت ولتاژ کمتری دارند و معمولا جریان برق را به راحتی از خود عبور می‌دهند. زمانی یک سیم با ابعاد مناسب تهیه شود قطاع روشنایی آن برای LEDها بهتر و مناسب‌تر خواهد بود.

سیم نایلونی مسی

نکات ایمنی در رابطه‌ با سیم نایلون

درباره شرایط ایمنی کار هنگام استفاده از سیم نایلون‌ها باید نکاتی را در نظر گرفت، از جمله اینکه:

» قبل از استفاده از سیم از سلامت کالا اطمینان حاصل کنیم و کنترل کنیم که حتماً بدون خوردگی و خراش باشد.

» هرگونه آسیب و فشار به قسمت هادی یا روکش سیم می‌تواند زمینه خطر را فراهم کند. سیم نایلون‌ها نباید در اماکن پررفت‌ و آمد قرار بگیرند و اگر در برق‌کشی به‌صورت روکار نصب شده‌اند، برای نگهداری حتماً باید پیچ‌هایی در نظر گرفته شوند.

» پس از انتقال جریان برق حتماً باید دما و حرارت حاصل از این انتقال را سنجید. سیم نایلون تحت هیچ عنوانی نباید در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرد.

انواع سیم نایلون

بهتر از مدل‌های مختلف این سیم را بشناسید تا بتوانید برای شرایط متفاوت بهترین آن‌ها را انتخاب نمایید. در واقع سیم نایلون با دو هادی آلومینیومی و مسی ساخته می‌شود که این دو مشخصات فنی متفاوتی دارند و به مراتب عملکرد آن‌ها در شرایط خاص متفاوت خواهد بود. سیم نایلونی مسی از وزن بیشتری برخوردار بوده و در نهایت هم قیمت آن بالاتر است. اما سیم نایلونی آلومینیومی فلزی سبک‌تر با قیمتی مناسب‌تر است. بنابراین هر مصرف کننده‌ای که هزینه اقتصادی کمتری را بخواهد می‌تواند آن را انتخاب کند و در هزینه‌ها صرفه جویی کند.
سیم‌های نایلونی از نظر عایق و روکشی هم که دارند، متفاوت تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها در شرایط و محیط‌های ویژه خود استفاده می‌شوند. برای مثال برای تولید این سیم‌ها از سه روکش ساخته شده از پلی اتیلن، پلی وینیل کلراید و کاغذ آغشته به روغن استفاده می‌شود.
هر کدام از این سیم‌ها را می‌توانید برای کاربردهای متفاوتی همچون دستگاه‌های الکتریکی، تامین روشنایی، لوسترها، چند راهی‌ها، انواع کلید و پریز، سیم‌های سیار خانگی و… استفاده کنید. فقط در انتخاب نوع آن دقت کنید چرا که عملکرد بهتری هم مشاهده خواهید کرد.

کاربرد سیم نایلون

در ابتدا گفته شد که سیم نایلون در برق‌کشی ساختمان‌ها، مراکز دولتی، تجاری، اداری و آموزشی کاربرد دارد و در محل‌هایی تعبیه می‌شود که فشار مکانیکی کمتری داشته باشند. پرتیراژ بودن سیم نایلون‌ها در کاربری‌های ساختمانی منجر به پرفروش بودن این نوع سیم شده است. این سیم در وسایل الکتریکی که در ساختمان به‌کار می‌روند نیز، قابل‌استفاده است.

 برای مثال در برخی از لامپ‌ها و لوسترها از سیم نایلون استفاده شده است. لوسترهای خانگی به‌دلیل مصرف پایین از انرژی برق، می‌توانند از سیم نایلون ساخته شوند؛ این سیم‌ها نیز باوجود ضخامت کم، توانایی تأمین برق لوسترها را دارند. رایج‌ترین کاربری سیم نایلون‌ها، چند راهی‌ها، کلید پریز و سیم سیارهای خانگی است. در حقیقت با شناسایی ماهیت سیم نایلون‌ها می‌توان به‌این نکته پی برد که برای انتقال ولتاژهای بالا مناسب نیستند و باید برای جریان برق کنترل شده به کار روند.

 کاربرد سیم نایلون‌ها به‌عنوان سیم سیار محدودتر است؛ چراکه به‌دلیل ضعف در لایه‌ها، جریان‌هایی با ولتاژ بالا را تحمل نمی‌کنند. در مجموع شرط استفاده از سیم نایلون در هر مکانی، ولتاژ پایین و حفاظت کردن از آن است.

خرید و قیمت سیم نایلون

دومؤلفه‌ای که بر قیمت سیم نایلون تأثیر دارند، جنس زمینه‌ای آن یعنی مس و عایق آن یعنی پلاستیک است. مس به‌دلیل ارزش مادی بالایی که دارد دائماً در حال تغییر قیمت است و برحسب نیاز مشتری و متراژی که سفارش می‌دهد، این بها متغیر می‌شود.

بخش صنعت به جهت مصارف بالا و کاربری‌های متنوع، از سیم نایلون در زمینه‌های مختلفی استفاده می‌کند. تولید آسان و قیمت مقرون‌ به‌صرفه و ویژگی‌های خاص سیم نایلون مشتریان را خرید ترغیب می‌کند و هرروزه انواع متعددی از این نوع سیم‌ها به فروش می‌رسد.

برای مثال یک سیم نایلون در ابعاد 2×1 ساخته شرکت سیم و کابل البرز الکتریک نور با جنس زمینه‌ای مس آنیل شده، روکش پلاستیکی پی‌ وی‌ سی و توان 300 ولت اسمی به‌صورت حلقه‌ای و با قیمت 618800 تومان به فروش می‌رسد.

خرید سیم نایلون

ویژگی سیم نایلون چیست

هادی فلزی در نظر گرفته شده برای سیم نایلون معمولا از فلز مس تابیده آنیل شده است که روی آن یک روکش پلاستیکی به رنگ سفید قرار دارد. عایق‌های مختلفی برای این سیم وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها پی وی سی است. یکی از ویژگی‌های قابل توجه در سیم‌های نایلونی انعطاف‌پذیری بالا و ضخامت کم آن‌ها است که توجه مشتریان را به خود جلب کرده است. ظاهر این سیم به صورت دوتایی است به همین دلیل است که به راحتی می‌توانید این سیم را از بقیه سیم‌ها تشخیص دهید. یکی از لایه‌های این سیم مربوط به سیم نول و دیگری هم به سیم فاز ربط دارد.

سیم نول در حالت عادی جریان الکتریکی ندارد اما بالعکس سیم فاز همیشه دارای جریان الکتریکی است. تمام ظرافت و نازکی و حتی انعطاف این سیم به دلیل وجود این مدل روکش است پس در مکان‌هایی که به انعطاف بالا نیاز است، یکی از بهترین گزینه‌های روی میز خواهد بود. محدوده دمایی که این سیم می‌تواند به عملکرد خود ادامه دهد ۷۰ درجه سانتی‌گراد است. ولتاژ نامی سیم نایلونی حدود ۳۰۰ الی ۵۰۰ ولت همچنین ۴۵۰ الی ۷۵۰ ولت هم برای سطح مقطع‌های بیشتر در نظر گرفته شده است.

نتیجه گیری

سیم نایلون یکی از پرکاربرد ترین سیم ها در صنعت برق است و از محبوبیت بسیاری برخوردار است. سیم نایلون در واقع تشکیل شده از دو رشته سیم  فاز و نول است که توسط یک روکش نازک سفید و عایق پوشانده شده اند. معمولاً از سیم نایلون در برق کشی لوستر استفاده می کنند. نظرات و سؤالات خود را برای ما کامنت کنید؛ کارشناسان متخصص آقای برق در اولین فرصت پاسخگوی سؤالات شما عزیزان خواهند بود.

به روز رسانی در تاریخ 1401/08/25

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*