روش نصب کنتاکتور | آموزش روش نصب کنتاکتور

روش نصب کنتاکتور

روش نصب کنتاکتور

روش نصب کنتاکتور : کنتاکتورها (contactor) یک نوع از کلید‌های قطع و وصل جریان برق هستند. آنها در حقیقت یک کلید الکترو مغناطیسی هستند و تقریبا مشابه رله عمل می‌کنند.

اما قدرت بیشتری دارند و برای قطع و وصل کردن جریان‌های بزرگتر به کار می‌روند.

روش کار کنتاکتورها به این صورت است که با استفاده از قطع و وصل یک جریان کوچک، کلید خود را در وضعیت خاموش یا روشن قرار می‌دهند و در نتیجه آن جریان دستگاه قطع و وصل خواهد شد.

کاربرد کنتاکتورها محدود به صنعت نمی‌شود؛ بلکه برای ساختمان‌ها و منازل نیز کاربرد وسیعی دارند. کنتاکتور‌ها انواع مختلفی دارند و بر اساس میزان جریانی که می توانند از خود عبور دهند؛ تقسیم بندی می‌شوند.

اما برای روش نصب کنتاکتور نیاز است تا به یکسری مطالب آشنایی داشته باشیم. در ادامه به توضیح روش نصب کنتاکتور خواهیم پرداخت.

روش نصب کنتاکتور

الزامات نصب کنتاکتور

روش نصب کنتاکتور سه فاز

در روش نصب کنتاکتورهای سه فاز لازم است که سه سیم برق ورودی را به سه ورودی کنتاکتور وصل کنیم و سیم‌های خروجی از سه خروجی کنتاکتور را وارد دستگاه سه فاز مورد نظر کنیم.

روش نصب کنتاکتور تک فاز

کنتاکتور تک فاز معمولا بر خلاف نوع سه فاز دارای یک یا دو کنتاکت است. اما برای برق تکفار هم بهتر است ازکنتاکتور سه فاز استفاده شود.

از آنجا که کنتاکتور های سه فاز سه ورودی و سه خروجی دارند، لازم است با استفاده از یک سیم اتصال سه ورودی را به هم و سه خروجی را به هم متصل کنیم .

پس به این صورت ما در پایان یک خروجی و یک ورودی داریم و می‌توانیم از آن برای مصرف کننده‌های تک فاز استفاده نماییم.

نصب مدار فرمان کنتاکتور

کنتاکتور برای شروع به کار نیاز به یک جریان تحریک دارد که این جریان با استفاده از مدار فرمان تامین می‌شود.

برای نصب فرمان، استفاده از شستی ها و کلید‌های فرمان کاربرد داردکه در اینجا به دلیل راحت تر بودن استفاده از کلیدها به توضیح کلید می‌پردازیم.

کلید‌های فرمان دارای دو پیچ هستند که با شماره ۳ و ۴ نام گذاری شده است. برای نصب کلید فرمان یک سیم فاز را از فیوز وارد ورودی ۳ می‌کنیم و یک سیم دیگر از شماره ۴ به بخش A1 وارد می‌کنیم.

بر روی کنتاکتور ۲ ترمینال وجود دارد که با علامت A1 و A2 مشخص شده است. این دو ترمینال سیم های ورودی به بوبین هستند. در انتها سیم نول را به بخش A2 کنتاکتور وارد می‌کنیم.

حالا با روشن کردن برق و با به کاربردن کلید فرمان می‌توانیم، فرمان قطع و وصل را به کنتاکتور صادر کنیم وبه این صورت کار خاتمه پیدا خواهد کرد.

امیدواریم مطلب آموزش روش نصب کنتاکتور برای شما مطلبی مفید و کاربردی باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال برای ما کامنت بگذارید تا کارشناسان آقای برق در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

2
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    مهدی اسدی 1399-08-18 پاسخ

    سلام ممنونم از مطالب مفید و کاملتون .

      tavakol 1399-08-18 پاسخ

      سلام خواهش میکنم