رله حفاظتی چیست ؟ | آشنایی با رله حفاظتی

رله حفاظتی چیست ؟

رله حفاظتی چیست ؟

رله حفاظتی چیست ؟  (What is a protection relay) برای پاسخ به این سوال به بیانی ساده میتوان گفت رله های حفاظتی  وظیفه حافظت از دستگاه های برقی  در برابر تغییر کمیت های الکتریکی  یا فیزیکی را دارا می باشند و موجب به کار افتادن دستگاه ها و تجهیزات معینی میگردد و دستگاه معیوب را از شبکه خارج می سازد. این رله ها در بعضی موارد خطا را نشان می دهد و در بعضی موارد باعث قطع شدن بریکر و سایر کلیدهای اصلی می گردد . اکثر رله های حفاظتی قابلیت کنترل از راه دور و ارسال اطلاعات به یک دستگاه و یا سرور مرکزی را  برای پیاده سازی دیسپاچینگ دارند.

بررسی رله حفاظتی در حفاظت شبکه برق

شبکه های برق از قبیل نیروگاه های تولید برق ، خطوط انتقال و شبکه های توزیع و مصرف کننده های الکتریکی نیاز به حفاظت الکتریکی دارند که در اکثر نقاط آن ها از رله های حفاظتی استفاده میشود.

این موضوع به عنوان یکی از ابزار ضروری برقی مطرح گردید  و هر روز رو به توسعه گذاشت تا از  هر گونه حادثه ناخواسته از آتش سوزی و خسارت ناشی از آن در وسایل برقی تا جلوگیری از برق گرفتگی به گونه ای مناسب حفاظت نماید و با توسعه بیشتر و فاصله افتادن ما بین نیروگاه ها و مصرف کنندگان مختلف بحث حفاظت بر روی این انتقال برق شکل گرفت و شاهد به وجود آمدن انواع سیستم های حفاظتی با تکیه بر انواع رله های مغناطیسی که مبتنی بر قوانین مغناطیس استوار بود ، نیز بودیم اما با گستردگی این بحث انتقال و نهایتا بحث توزیع برق و به علت سرعت بالایی که میبایستی حتما این دستگاهها داشته باشند این وسایل مورد تجربه و تحلیل بیشتر قرار گرفت و انواع فیوزها و رله های مغناطیسی با دقت خیلی بالا و سرعت عملکرد خیلی بالا بوجود آمد.

رله حفاظتی چیست ؟

رله حفاظتی سیم سری 20

این رله دارای 10 ورودی منطقی و 8 خروجی رله میباشد.که 4 خروجی در واحد 1+ماژول انتخابی که 10 ورودی و 4خروجی را ارائه میدهد.این رله دارای پورت ارتباطی است که به یک یا دو شبکه S-LAN و یا E-LAN متصل میشود.این رله دارای 8 سنسور دما است.

مشخصات رله حفاظتی سیم سری 20 :

ویژگی رله حفاظتی چیست ؟

ویژگی رله حفاظتی چیست ؟ در این است که از عوامل که منجر به ایجاد اتصالی می‌شود جلوگیری نماید :

 عوامل بیرونی زیاد هستند و تاثیرات بسیار زیادی هم بر شبکه ها دارند. یکی از مهم ترین آن ها رعد و برق است. از دیگر عوامل اضافه ولتاژ است که سبب می‌شود تا گرمای زیاد تولید شود. پدیده های طبیعی دیگری مانند افتادن درختان ، پرنده ها ، برف و بوران ، توفان های سهمگین . هنگامی که یکی از این عوامل رخ می‌دهد با بروز اتصالی جریان در یک نقطه افزایش پیدا کرده و گرما زیاد شده و آتش سوزی رخ می‌دهد.

سامانه های توزیع و خطوط انتقال انرژی به این شیوه دچار آسیب می‌شوند. مثلا بافت قدیمی عایق ها و چیده نشدن درست آن ها ، بافت قدیمی جداکننده ها در ژنراتور ، خطوط و کابل ها و همچنین تراسفورماتورها.

مشخصات رله حفاظتی

این پارامتر در رله های حفاظتی از اهمیت بسیاری برخوردار است

این پارامتر به حداقل جریانی که موجب قطع رله میگردد مرتبط است

این پارامتر مرتبط میباشد به این که یک رله حفاظتی به تمامی خطاهایی که در محدوده حفاظتی آن به درستی عکس العمل نشان دهد و در زمان خطاهای این محدوده واکنش نشان ندهد

کاربرد رله حفاظتی چیست ؟

رله طیف زیادی از کاربردها را شامل می گردد که در این قسمت به صورت کلی تنها به آنها اشاره می کنیم :

  • حفاظت (این مورد بیشتر در رله های قدرت و حفاظتی مطرح می گردد)
  • کنترل کننده ای موثر
  • استفاده به عنوان کنترلر خاص (درایو موتور و…)

انواع رله حفاظتی

خرید رله حفاظتی

نکات خرید رله حفاظتی چیست ؟ شما با اطلاع از ۴ پارامتر زیر و اعلام آن‌ها به فروشنده می‌توانید یک رله حفاظتی خوب خریداری کنید:

ولتاژ هر رله برد وابسته به رله روی آن است. رله‌ها در ولتاژهای ۱۱۰،۴۸،۲۴،۱۲،۵ و ۲۲۰ ولت تولید می‌شوند. همچنین ولتاژ تحریک می‌تواند AC یا DC باشد. ولتاژ ورودی با نام‌های دیگری همچون ولتاژ تحریک رله برد یا ولتاژ تغذیه رله برد نیز نامیده می‌شود.

هم‌اکنون رله‌ها در آمپراژهای ۲۰،۱۶،۱۰،۷،۶،۵ و ۲۵ آمپر تولید می‌شوند. دقت کنید که این آمپراژها برای بار اهمی است و برای بارهای سلفی یا خازنی (مثل موتور، شیر برقی، ترمز، روشنایی و ….) این آمپراژ تا حدود ۸۵% افت می‌کند. یعنی رله ۱۶آمپر فیندر برای بار سلفی حداکثر می‌تواند ۲.۵ آمپر جریان دهد و جریان کشی بیش از آن باعث ذوب شدن کنتاکت خواهد شد.

رله بردها معمولاً در تعداد ۱۲،۸،۶،۴،۲ و ۱۶ کاناله تولید می‌شوند. منظور از تعداد کانال، تعداد رله‌های موجود روی برد است.

به رله‌های معمول در بازار حداکثر می‌توانند تا ۳۰ ولت DC یا ۲۵۰ ولت AC به کنتاکت آن‌ها متصل نمود و از حداکثر جریان نامی کنتاکت ها، با اتصال بار استاندارد استفاده کرد. منتها این به این معنی نیست که شما نمی‌توانید ولتاژ ۴۸ولت DC یا ۳۸۰ ولت AC را به کنتاکت متصل کنید، شرکت‌های معتبر سازنده رله نظیر فیندر، جداول و نمودارهایی به همین منظور دارند و در صورت اتصال ولتاژهای بالاتر، جریان کمتری باید از کنتاکت کشیده شود تا رله آسیب نبیند. به‌عبارت‌دیگر حداکثر توان رله لحاظ گردد.

فروشگاه اینترنتی آقای برق عرضه کننده انواع سیم و کابل  با کیفیت و قیمت مناسب می باشد . برای خرید از محصولات با ما تماس حاصل فرمایید .

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*