انواع کابل ارتینگ | آشنایی با انواع کابل ارتینگ

انواع کابل ارتینگ

آشنایی با انواع کابل ارتینگ

در این مقاله می خواهیم راجب انواع کابل ارتینگ مطالب مهمی را در اختیار شما قرار دهیم .

در رشته مهندسی برق زمین یا زمین نقطه مرجع در یک مدار الکتریکی ولتاژ دو سر آن اندازه گیری می شوند ، یک مسیر بازگشت مشترک برای جریان الکتریکی ، یا یک اتصال مستقیم فیزیکی به زمین است.
مدارهای الکتریکی (electrical circuit) به چند دلیل ممکن است به زمین (زمین) متصل شوند. قطعات فلزی در معرض تجهیزات الکتریکی به زمین متصل می شوند ، بنابراین خرابی عایق داخلی باعث ایجاد مکانیزم های محافظتی مانند فیوزها یا قطع کننده های مدار در مدار برای حذف برق از دستگاه می شود.

این اطمینان می دهد که قطعات در معرض هرگز نمی توانند ولتاژ خطرناکی نسبت به زمین بیش از مدت زمان مورد نیاز برای فیوز یا قطع کننده مدار برای باز کردن مدار داشته باشند.

در غیر این صورت یک فرد زمین گیر که قطعات را لمس می کند می تواند شوک الکتریکی دریافت کند. به حداقل رساندن امپدانس هادی زمینی تجهیزات بسیار مهم است تا جریان خطا در شرایط گسل به حداکثر برسد.

دلیل این امر این است که هرچه مقدار جریان خطا بیشتر باشد ، دستگاه با جریان معکوس با جریان معکوس سریعتر خطا برطرف می شود. در سیستم های توزیع نیروی الکتریکی ، یک هادی محافظ زمین (PE) یک قسمت اساسی از ایمنی ارائه شده توسط سیستم زمین است .

اتصال به زمین همچنین باعث جمع شدن الکتریسیته ساکن هنگام کار با محصولات قابل اشتعال یا دستگاه های حساس به الکترواستاتیک می شود .

در بعضی از مدارهای تلگراف و انتقال نیرو ، زمین می تواند به عنوان هادی مدار مورد استفاده قرار گیرد و این امر باعث صرفه جویی در هزینه نصب یک هادی برگشت جداگانه می شود.

انواع کابل ارتینگ دارای استاندارد IEC 60332-3 Cat.A؛ IEC 60502-1؛ IEC 60754-1 ؛ IEC 60754-2 ؛ IEC 61034 است.

خرید کابل ارتینگ - فروش کابل ارتینگ

کاربرد کابل ارتینگ

برای سیستم های کنترل و قدرت با کاهش خطر آتش سوزی و عملکرد ایمنی بالاتر. به عنوان کابل اتصال برای زمین یا زمین سینی ها ، اتاقک و سایر قطعات رسانا استفاده می شود.
کلیه مواد تشکیل دهنده این کابل فاقد هالوژن هستند. در صورت آتش سوزی گازهای خورنده از هم جدا نمی شوند. تقسیم گازهای سمی به حداقل می رسد.

از دیگر کاربرد های کابل ارتینگ می توان به کاربرد آن در پزشکی اشاره نمود.

مواردی که خطر شوک الکتریکی زیاد است ، ممکن است از سیستم های برق ویژه غیر پایه برای به حداقل رساندن جریان نشتی احتمالی در زمین استفاده شود.

نمونه هایی از این تأسیسات شامل بخشهای مراقبت از بیمار در بیمارستانها است ، جایی که تجهیزات پزشکی مستقیماً به بیمار متصل هستند و نباید اجازه دهند جریان برق از بدن به بدن بیمار منتقل شود.

سیستم های پزشکی شامل دستگاه های نظارتی برای هشدار در مورد هرگونه افزایش جریان نشت هستند. در سایت های ساختمانی مرطوب یا در کشتی سازی ها ، ترانسفورماتورهای ایزولاسیون ممکن است تهیه شوند تا خطای یک ابزار برق یا کابل آن ، کاربران را در معرض خطر شوک قرار ندهد.

تاریخچه کابل ارتینگ

سیستم های الکترومغناطیسی از راه دور از سال 1820 به بعد از دو یا چند سیم برای انتقال سیگنال و جریان برگشت استفاده می کردند.

توسط دانشمند آلمانی کارل آگوست اشتاینهایل در سال 1836-1837 کشف شد که زمین می تواند به عنوان مسیر بازگشت برای تکمیل مدار مورد استفاده قرار گیرد و سیم برگشت را غیرضروری کند.

اشتاین هیل اولین کسی نبود که این کار را انجام داد ، اما او از کارهای آزمایشی قبلی آگاهی نداشت و اولین کسی بود که این کار را روی تلگراف در حال انجام انجام داد ، بنابراین این اصل را عموماً برای مهندسان تلگراف آگاه کرد.

با این حال ، این سیستم با مشکلاتی روبرو بود که نمونه آن خط تلگراف بین قاره ای است که در سال 1861 توسط شرکت وسترن یونیون کشف شد.

در طول هوای خشک ، اتصال زمین اغلب مقاومت بالایی ایجاد می کند ، برای اینکه تلگراف بتواند کار کند یا تلفن ها زنگ بخورد، باید آب روی زمین ریخته شود .

در اواخر قرن نوزدهم ، هنگامی که تلفن جایگزین تلگرافی شد ، مشخص شد که جریان های زمینی ناشی از سیستم های قدرت ، راه آهن برقی ، سایر مدارهای تلفن و تلگراف و منابع طبیعی از جمله رعد و برق باعث تداخل غیرقابل قبول سیگنال های صوتی و سیستم دو سیم یا “مدار فلزی” در حدود سال 1883 وارد بازار شد

استاندارد کد گذاری کابل ارتنیگ

ستاندارد رمزگذاری رنگ سیم کشی برق برای کاربردهای الکتریکی سه فاز برای کمک به شناسایی فازهای سیم جداگانه استاندارد شده است.

 کدهای رنگی سیم کشی برای مدارهای توزیع برق AC و DC در موارد مختلف تغییر کرده و بسته به منطقه متفاوت هستند. برای تأمین برق سه فاز ، مدارها از پنج سیم استفاده می کنند:

در این مقاله کد رنگ کابل زیر شرح داده شده است:

فروشگاه اینترنتی آقای برق عرضه کننده انواع سیم و کابل از جمله سیم و کابل ارتینگ با کیفیت و قیمت مناسب می باشد . برای خرید از محصولات با ما تماس حاصل فرمایید .

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*